doelpubliek

Slaapproblemen en ander doelpubliek

Er is een Facebook Live episode blijven hangen in mijn hoofd en daarin ging het over het begrip “doelpubliek” op websites.  Overal worden ondernemers om de oren geslagen met dat woord.  Maar waarom juist?  Waarom is het kennen van je doelpubliek zo belangrijk?  Hier de essentie…

Het kennen van je doelpubliek

De achterliggende reden is dat je dan het probleem van je doelpubliek beter kan traceren.  Zo kan je hun probleem aankaarten en een oplossing aanbieden.  Want bij mijn weten is er niemand die zomaar dingen aankoopt via het internet, zonder dat hij er eerst de noodzaak toe voelde of zonder dat daar een gemis of probleem aan voorafging.  We kopen een product en/of dienst net omdat het een oplossing biedt.  

 

Overbrengen op je website

De uitdaging voor een ondernemer zit er hem nu net in om het ook zo vertaald te krijgen op zijn website, in nieuwsbrieven en blogs; zodanig dat het doelpubliek zich aangesproken voelt.  Dat hij/zij overtuigd wordt van het feit dat híer en énkel hier zijn probleem meteen zal kunnen worden opgelost.  En dat de bezoeker echt voelt dat je snapt wat zijn probleem is.

 

Voorbeeld

Ik geef graag een voorbeeld rond slaapproblemen.  Ik ben geen dokter en geen slaapexpert maar heel wat mensen zitten daarmee veronderstel ik.  En een percentage daarvan zal al wel eens gesurft hebben om te zoeken naar een oplossing.  De ene heeft een partner die snurkt, een ander heeft slechte muurisolatie en nog een ander ligt op de verkeerde matras.  Allemaal redenen om niet goed te kunnen slapen.  

doelpubliek

Nemen we nu het publiek dat op de verkeerde matras ligt, dan ben je wellicht geneigd om al de voordelen van je matras op je website te gaan opsommen: de samenstelling, de prijs-kwaliteit, hoe jij de beste bent in je vak, enzoverder.  Dat zijn voor de hand liggende elementen.  En er wordt dan ook meteen vanuit gegaan dat daarmee de kous af is en dat de bezoeker overtuigd is.

Het probleem is: niemand ligt wakker van een opsomming van de positieve eigenschappen van een matras.  “What’s in it for me?” vraagt die bezoeker zich af omdat hij wil weten of je hem begrijpt. 

Dus kan een mogelijke andere invalshoek zijn:  “Wanneer heeft u voor het laatst eens écht goed kunnen slapen?  Ligt u ook wakker met een pijnlijke rug door een versleten matras?”  (of iets dergelijks)  “Wij hebben de oplossing, neem contact…”

 

Vertrek vanuit het probleem

Zie je hoe je hier vertrekt vanuit het probleem van je doelpubliek en niet vanuit je eigen aanbod?  Eenvoudig en direct.  En zo kun je experimenteren met verschillende aansprekingen en kijken welke meer of minder reactie uitlokken. 

Koppel dit aan bijvoorbeeld “x aantal slaaptips” in ruil voor naam en emailadres (met een gepast emailmarketingsysteem) en je bent helemaal vertrokken!

 

Wil je graag dat je website veel meer je doelpubliek aanspreekt en dat je er daardoor betere resultaten haalt?   Neem contact op met mij

 

beels-webdesign
Hallo, mijn naam is Els van Beels.be Ik bouw je nieuwe website & webshop en ben gebeten door internetmarketing. Daarom help ik je ook graag de stap maken van het hebben van een 'website visitekaartje', naar het runnen van een succesvol online systeem dat voor je werkt. Zowel praktisch als adviserend ben ik jouw ideale digitale coach! Ben je niet tevreden over je huidige website en wil je weten waar het vastloopt? Ontvang deze handige checklist!.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *