webshop-platform-kiezen

Online verkopen in je eigen shop of in een shop van een ander?

Wil je graag online je producten verkopen maar ben je er nog niet uit welk webshop platform je moet kiezen?  Kies je voor het bouwen van een eigen webshop of voor het instappen in een bestaand webshop platform? Hier meer informatie:

 

De koepelshop

Deze term heb ik nu zelf even uitgevonden om het kind een naam te geven. 😉 (Of misschien bestaat die al?) Ik wil daarmee een platform bedoelen waar je als ondernemer kan op intekenen en je krijgt er ‘ruimte’ om je producten in te verkopen.  Maar je bent er niet alleen.  Andere ondernemers stappen er ook in en plaatsen evengoed hun producten in die zelfde shop.  Al dan niet in een andere categorie. Terwijl jij bijvoorbeeld alarmsystemen verkoopt, is er een andere ondernemer in een andere categorie van dezelfde shop die luiers verkoopt.

Deze koepelshop richt zich dus naar elke ondernemer die producten wil verkopen, ongeacht het soort product.  Want voor elk product is er een bijhorende categorie.  En dan sta je gewoon netjes in de rij naast je andere concullega’s.

webshop-platform-kiezen

Maandelijks abonnement

Het aangename in dit type shop is dat je dikwijls al voor een klein maandelijks bedrag (of op commissie basis) vertrokken bent en dat de opstart relatief gemakkelijk en snel gaat.  Dus voor mensen die ‘dringend’ willen starten met online verkopen, kan dat heel aanlokkelijk werken.  En zo proef je ook van de wereld van online verkopen.

Zoals gezegd kan de geringe kost van een dergelijk type webshop de doorslag geven alsook het feit dat je direct kan starten.  En bovendien zullen dergelijke shopsystemen hun eigen reclamekanalen benutten die je verleiden tot instappen omdat alle reclame die je zelf niet moet voeren handig meegenomen is.  

 

Waarom opteren voor een eigen shop?

Je eigen webshop opstarten breng dan weer specifieke voordelen met zich mee:

  1. Je hoeft niet te concurreren: Wanneer iemand je eigen webshop bezoekt loop je niet het risico dat hij rond klikt en uiteindelijk een product bij iemand anders koopt.  Je hoeft dus niet te vechten voor aandacht, binnen dezelfde webshop ruimte. 
  2. Je bouwt autoriteit en vertrouwen op: Elke reclame die je voert naar je eigen webshop is in functie van je eigen zaak en niet in functie van ‘de gemeenschap’.  Je kunt zo je expertise tonen en uitgroeien in de richting die jij wilt.  Als klanten tevreden zijn, kun je aan de hand van de juiste techniek ervoor zorgen dat ze bij jou herhaalaankopen doen. 
  3. Je kans op conversie is hoger met het juiste doelpubliek: Elke bezoeker aan je eigen shop die geïnteresseerd doorklikt is een potentiële klant voor jouw type product, en niet voor een product uit een totaal andere categorie.  De kans op conversie ligt dus vele malen hoger. 
  4. Je kunt je basis niet verliezen: Als je een eigen webshop uitbouwt dan heb je bij wijze van spreken niets te verliezen tenzij je er zelf de stekker uit trekt.  Bij een koepelshop geef je de teugels uit handen en kan het soms gebeuren dat het platform na een tijdje ermee stopt.  Dan sta je spreekwoordelijk terug op straat.  Met je eigen shop zet jij zelf de richting uit en heb je alles zelf in handen.


Is een koepelshop een goede start?  Jazeker.  Het laat je kennismaken met de wereld van online verkoop en met de juiste technieken kan dit hét ideale platform zijn voor jou, ook op langere termijn.  Zou ik opteren voor een eigen webshop?  Ja, om bovenstaande redenen.  Touwtje trek met andere ondernemers of je eigen weg op gaan?

 

Als je wil starten met een webshop in eender welke richting, contacteer mij en ik help je graag!

 

Lees verder: recht op extra fiscale aftrek bij starten van je webshop

 

beels-webdesign
Hallo, mijn naam is Els van Beels.be Ik bouw je nieuwe website & webshop en ben gebeten door internetmarketing. Daarom help ik je ook graag de stap maken van het hebben van een 'website visitekaartje', naar het runnen van een succesvol online systeem dat voor je werkt. Zowel praktisch als adviserend ben ik jouw ideale digitale coach! Ben je niet tevreden over je huidige website en wil je weten waar het vastloopt? Ontvang deze handige checklist!.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *