website-kleuren

Kleuren op een website, er zit meer achter dan je denkt

Toen Michelangelo in de jaren 1500 de opdracht kreeg om het plafond en de muur achter het altaar van de Sixtijnse Kapel te beschilderen, wist hij het al: “Ik moet hier kleuren gaan gebruiken die echt opvallen zodat elke figuur de verdiende aandacht krijgt.”  Of hij dit nu letterlijk zo gedacht heeft…  😉

 

Kleuren die aandacht vragen

In het gewelf alleen al heeft hij meer dan 300 figuren geschilderd en wat opvalt aan deze schilderijen is het uitgesproken gebruik van de complementaire kleuren blauw (azuurblauw) en geel/oranje.  Deze Sixtijnse kapel is een absolute topper om te bezoeken en je komt ogen te kort. 

In dit artikel wil ik het even  hebben over complementair en ander kleurgebruik op je website.

kleuren-website

 

Complementaire kleuren

Complementaire kleuren zijn twee kleuren die tegenover elkaar staan in het kleurenwiel.  Als je kijkt naar het onderstaande plaatje zie je inderdaad de blauwen recht tegenover de oranje-gelen staan.

 

kleuren-website-wielValt meteen op

Een kenmerk van deze specifieke kleurcombinatie blauw/oranje is dat ze het meeste en snelste in het oog springt bij de aanschouwer.   Het grijpt echt je aandacht.  Je ziet heel vaak op commerciële sites deze specifieke kleurcombinatie terugkomen.  In het onderstaande voorbeeld booking.com zie je zo heel duidelijk wat er dient op te vallen:

website-kleuren-blauw-oranj

Kies je eigen kleur

Natuurlijk is het niet zo dat je alle elementen van je website vanaf nu oranje/rood moeten zijn.  Kleurgebruik hangt natuurlijk ook van de context af en het algemene resultaat dat je wil bekomen. 

Het is aan de webdesigner om zijn gevoel voor kleur en stijl aan te spreken om er een mooi geheel van te maken.  De kleuren op een website worden vaak gekozen op basis van gevoel, persoonlijke voorkeur of eigen associaties.  De gebruikte kleuren zullen een belangrijke non-verbale impact hebben op de bezoeker van je website.  Kleuren en hun associaties kunnen ook verschillen van cultuur tot cultuur, dus interessant om na te gaan als je een internationale website wil runnen.

 

Test bij knoppen op website

Er is in de afgelopen jaren ook al heel wat onderzoek gebeurd naar knoppen op een website en welke de beste kleur is voor een call-to-action knop.

Ze hebben bij Hubspot een A/B test (vergelijkende test) gedaan wat betreft conversie van een rode knop in vergelijking met de conversie van een groene knop.   Op de landingspagina in overwegend groene kleuren met een rode knop steeg het conversiepercentage met een goede 21%! 

Dit heeft grotendeels te maken met het complementair zijn van deze kleuren maar het blijft altijd testen voor je eigen site.

ab test rood groene knop

Huisstijl

Als ik een nieuwe website bouw, en ik vraag aan de ondernemer welke basis hoofdkleur hij wenst voor zijn website dan is het antwoord vaak: blauw.   Voor zowel vrouwen als mannen is dat de meest gekozen kleur. 

Ik baseer mij op de kleurvoorkeur van de ondernemer en mijn eigen gevoel, tenzij er een uitgesproken huisstijl is. Veel hangt ook af van de dienst die aangeboden wordt op de website en van het product dat verkocht wordt.  Maak je een onlogische combinatie met kleur en product, dan zal dit ook onlogisch aanvoelen voor de bezoeker van je website.

 

Het effect op de websitebezoeker

De kleurencombinatie die uiteindelijk gekozen wordt heeft absoluut ook een effect op de websitebezoeker Deze zal een website als logisch en prettig beschouwen als het onderwerp en de kleur met elkaar goed matchen.

Als voorbeeld hieronder de website voor Marc:

website-kleuren-mcu-solutio

Hij is een business en IT-consultant en op zijn website zie je voornamelijk blauw en wit.  Blauw wordt beschouwd als een intellectuele kleur (betrouwbaar, loyaal en oprecht) en het stimuleert het mentale denken.  De witruimte zorgt voor een frisse en verzorgde look en wit wordt ook geassocieerd met efficiëntie en verfijning.

De webwinkel van Corry met thee en kruiden kreeg vooral de kleur groen, wat gezondheid en evenwicht vertegenwoordigt in deze context.  Het is een ontspannende positieve kleur en wordt ook geassocieerd met milieuvriendelijkheid.

website-kleuren-theeshop

Bij de website van thuisverplegers Hilde en Wouter valt het turquoise op.  Ik had deze kleur al instinctmatig aan deze thuisverplegers gekoppeld.  Bij naslagwerk blijkt inderdaad dat turquoise beschouwd wordt als een kleur met genezende krachten dat zowel rustgevend als stimulerend kan werken.

website-kleuren-thuisverple

De kleuren geel/oranje richten onze gedachten dan weer op fysiek comfort zoals voedsel die de eetlust opwekken.

website-kleuren-viafrites

Daarnaast heb je dan ook de kleurencombinaties die een bepaalde associatie oproepen.  Bij Epdm-solutions is de website overwegend zwart-groen zijn, vertrekkende vanuit hun logo.  De psychologische associatie die mensen hebben bij deze kleurcombinatie is: de wijsheid en efficiëntie van het zwart in combinatie met de (financiële) balans van het groen. (Dat is in een andere context dan bij de webwinkel waarover ik eerder sprak.)

website logo epdm

 

Klantenervaring

Ik vergelijk mezelf niet met binnenhuisarchitecten of andere specialisten die uitgebreide kleurenstudies hebben gevolgd, maar ik vind het onderwerp zeer zeker boeiend.  Bij naslagwerk is het altijd fijn als je ziet dat de gekozen kleurcombinatie ook goed matcht met het product of de dienst van de klant. 

Proficiat Els met het maken van onze site! We vonden ze direct goed, je had direct begrepen wat we wilde. Ook de service nadien is super. Dank u wel!

Hoe je kleuren op je website effectief inzet is ruim even interessant als het gebruik van kleuren in een winkelruimte.  Het heeft als doel de klantervaring zo aangenaam mogelijk te maken.

 

Ook beetje boerenverstand

Geef een website voor een frituur geen overwegend blauw, een website voor een boekhouder geen overwegend roze en een website voor een trappenbouwer geen overwegend paars.

 

Is je eigen website aan nieuwe kleuren en een vernieuwing toe? Neem dan contact op met mij.

beels-webdesign
Hallo, mijn naam is Els van Beels.be Ik bouw je nieuwe website & webshop en ben gebeten door internetmarketing. Daarom help ik je ook graag de stap maken van het hebben van een 'website visitekaartje', naar het runnen van een succesvol online systeem dat voor je werkt. Zowel praktisch als adviserend ben ik jouw ideale digitale coach! Ben je niet tevreden over je huidige website en wil je weten waar het vastloopt? Ontvang deze handige checklist!.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *