optimaliseren

Hoger in Google

Als je succesvol wil worden met je bedrijf op het internet, dan heb je ook goede SEO nodig (zoekmachine optimalisatie voor Google).  Hoe kom je hoger in Google met je website?

 

Hoger in Google

hoger in GoogleOm hoger in Google te komen kan je zoekmachineoptimalisatie (SEO) toepassen.  Als je het goed aanpakt dan verhoogt je zichtbaarheid van je website en/of webshop op een “gratis” manier.  Google Adwords is een betalende manier om meteen bovenaan te staan in Google maar daar gaat het hier niet over.  We willen op een organische gratis manier meer en meer stijgen en zo vaste waarde worden.

Er bestaan verschillende technieken om je plaats in de zoekresultaten van een zoekmachine te beïnvloeden en te laten stijgen.  Door omstandigheden kan deze ook dalen.   Hoe hoger je staat, hoe meer zichtbaarheid natuurlijk.   Plaats één op pagina één in Google, gratis en op een concurrentiële zoekterm, is schitterend.

 

Hoe werkt het?

Een zoekmachine (zoals Google) zal je website “crawlen” (doorzoeken) en bepaalde informatie bijhouden en indexeren.  De zoekmachine zal dan een aantal algoritmes toepassen op de geïndexeerde data om te kijken welke pagina’s relevant zijn voor internetgebruikers en welke niet. 

Google is niet de enige zoekmachine die er bestaat en heeft er dus alle baat bij om enkel relevante pagina’s te tonen.    

Het is dus voor jou als ondernemer belangrijk om je website/webshop op de juiste manier te laten optimaliseren.  Zowel in de code, als in de inhoud en de algemene structuur van je website.

 

Optimaliseren met zoekwoord strategie

Een grondig onderzoek naar zoekwoorden voor jouw site is essentieel.  Een websitebouwer kan dit voor je doen.  Als je de verkeerde zoekwoorden uitkiest kan dit een groot verschil maken in de resultaten.  Een populair hulpmiddel is de zoekwoordplanner van Google Adwords.

 

Longtail specifiek

Je hebt shorttail zoekwoorden en longtail zoekcombinaties.  Longtail zijn zoekzinnen met 3 of meer woorden.  BV: “Hoe maak ik een appeltaart?”  of “APPLE MacBook Pro Retina”

Stel nu dat je al je troeven zet op een shorttail zoals bijvoorbeeld “computer” en dat je op dit woord op de eerste plaats in de zoekresultaten staat.  Je krijgt dan in eerste instantie inderdaad heel veel bezoekers.  Maar zijn dit type bezoekers ook kopers of willen ze zich enkel informeren over computers? 

Als je daarentegen zorgt dat je goed scoort op een longtail combinatie zoals “APPLE MacBook Pro Retina”, denk je dan niet dat je bezoeker een sterker kopersgedrag zal vertonen omdat zijn zoekopdracht heel specifiek was? 

Het zou dus best kunnen dat jij meer omzet draait door minder gebruikte zoekcombinaties te gebruiken die heel specifiek zijn en niet zo evident maar wel een heel gerichte niche aanspreken.

 

Samenwerking

Kies een websitebouwer die ook goed is met SEO.  Want goede SEO begint al bij de start van de bouw van de website.  Er is ook samenwerking nodig tussen de websitebouwer en de website eigenaar.  Als je weinig tot geen tekstinhoud aanlevert, wordt SEO toepassen een lastiger karwei.  Draag je steentje bij door goede relevante teksten aan te leveren.

 

Schrijven voor je lezers, niet voor de zoekmachine

Schrijf (of laat schrijven) voor je lezers en niet voor de zoekmachine.  Schrijf in een natuurlijke stijl en op je eigen manier.  Google geeft punten voor inhoud van hogere kwaliteit en straft manipulatieve tactieken af.  De tijd van het bijvoorbeeld overmatig vullen van je teksten met hetzelfde zoekwoord is voorbij.  De zoekmachine herkent dit schadelijk gedrag.  Je teksten moeten vooral vlot en aangenaam leesbaar zijn en waardevol zijn voor je bezoeker.  Hoe langer hij op je website verderleest en hoe meer hij doorklikt, hoe beter.

 

Ben je concurrent van jezelf?

Doe jezelf geen concurrentie aan door verschillende pagina’s te optimaliseren rond hetzelfde zoekwoord of op verschillende plaatsen dezelfde teksten te plaatsen.  Dit is verwarrend voor Google.  Elke pagina, elke blog, elk stukje content, verdient zijn eigen podium.

 

Unieke inhoud

Neem tijd om op elke pagina interessante en unieke content te (laten) schrijven.  Ga echt in de diepte over een onderwerp waar je heel veel over weet.  Kwaliteit eerst.  Schrijf uitgebreid, pas zorgvuldig aan en zoek hulp van buitenaf om te optimaliseren.  Denk telkens aan je doelpubliek als je schrijft.  Waar is je doelpubliek in geïnteresseerd en welke inhoud willen ze?  Hoe unieker je inhoud, des te meer succes.  Ga nooit kopiëren van een ander en schrijf je eigen unieke inhoud.

 

Social media

Social media heeft een belangrijk effect op de plaats van je webpagina’s in de zoekresultaten omdat Google rekening houdt met Social Media signalen.  De hoge mate van interactie die je kunt halen uit wedstrijden, links naar je blogposts en weggevers, sterken je SEO positie verder aan.

 

Niet van vandaag op morgen

Een misvatting is dat je van vandaag op morgen direct op nummer één in Google staat.  Wel kan je door een bewezen strategie en lange termijn inspanning systematisch stijgen in de zoekresultaten.  Op lange termijn loont een goede SEO strategie.

 

Wil je graag hoger in Google met je website?  Neem dan contact op met mij via het contactformulier.

beels-webdesign
Hallo, mijn naam is Els van Beels.be Ik bouw je nieuwe website & webshop en ben gebeten door internetmarketing. Daarom help ik je ook graag de stap maken van het hebben van een 'website visitekaartje', naar het runnen van een succesvol online systeem dat voor je werkt. Zowel praktisch als adviserend ben ik jouw ideale digitale coach! Ben je niet tevreden over je huidige website en wil je weten waar het vastloopt? Ontvang deze handige checklist!.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *