De toekomst van marketing, monnikenwerk?

Een aula vol zwetende studenten.  Een wit blad schrijfpapier.  Een potlood.  En één vraag over de monniken in de middeleeuwen.  Het is al een eind geleden maar ik geloof dat de examenvraag ongeveer als volgt was: ‘Beschrijf en onderbouw waarom de monniken niet zo een fan waren van vooruitgang.’ 

Ik vind het in elk geval nog steeds een bijzonder boek: ‘Hemelse monniken, aardse mensen’, van Ludo J. R. Milis, voormalig hoogleraar aan de Universiteit van Gent.

De monniken waren volgens dit boek blijkbaar niet zo een fan van vooruitgang.  De opvatting ‘stilstaan is achteruitgaan’ gold helemaal niet voor hen.  Zij geloofden dat vooruitgang niet o.k. was, om verschillende redenen.

Los van hun redenen, we zitten nu natuurlijk níet meer in de middeleeuwen.  Zie tijdlijn van Tom Waes. 😉

En we moeten mee zijn op de kar.

De digitale kar voor kleine ondernemingen

Als je bent zoals de meeste eigenaren van kleine bedrijven, dan heb je wellicht al eens wakker gelegen van de vraag HOE je mee op die (digitale) kar kunt springen. 

Hoe je nieuwe klanten kunt werven via het internet.  Of hoe je je omzet kunt verhogen en bestaande klanten kunt houden. 

Het runnen van een kleine onderneming geeft inderdaad flexibiliteit en je bent je eigen baas.  Tegelijk heb je het risico dat je 24 op 24 en 7 op 7 aan het werk bent.   

Het maakt niet uit of je een restaurant, hotel, loodgietersbedrijf of verzekeringsmaatschappij runt.  Het doel is om vlot nieuwe klanten aan te trekken en er ook (in sommige gevallen) terugkerende klanten van te maken.

Marketing en reclame voelt soms ongemakkelijk

Om vooruit te gaan met de kar hebben we een deel marketing en reclame nodig.  En dat voelt voor veel mensen soms als ongemakkelijk monnikenwerk aan.

Ook omdat het in de afgelopen jaren gewoon bijzonder complex is geworden, met alle tools, technieken en oplossingen die ons worden aangeboden.

De tijd van het plaatsen van een Gouden Gids advertentie en sponsorship met instant resultaat is voorbij.  Iedereen moet digitale marketing nu als nooit tevoren omarmen om te overleven, laat staan ​​om gewoon bij te blijven.

Ook de technisch onderlegde Generatie Z brengen extra verandering met zich mee.

Meer dan 50 % van deze nieuwe generatie zou aangeven graag een eigen bedrijf te willen starten.  Bijna 50 % van de bestaande bedrijven zou nog geen eigen website of degelijke langetermijn marketingstrategie hebben.

Wees dus vooral nu geen monnik meer.

5 dingen die je als ondernemer kan doen om vooruit te komen in je marketing:

  1. Gebruik je klantgegevens om marketing te personaliseren. Volgens onderzoek kopen klanten eerder bij een bedrijf die meer gepersonaliseerde ervaringen aanbiedt.  Een geautomatiseerde email laten versturen op de verjaardagen van je klanten is hier een mini voorbeeld van. Lees meer over personalisatie in marketing in dit artikel: “De kracht van iemands naam, ook in marketing
  2. Herontwerp je website en breng je klanten zo snel mogelijk naar de informatie die ze echt nodig hebben om een ​​aankoop te doen of een vraag te stellen. Stap af van een website die enkel als visitekaartje dient.  Het moet levend zijn.  Interactief. To the point. Je begroet nieuwe bezoekers en stuurt ze in de juiste richting afhankelijk van hun profiel.  Je website moet ook een perfecte mobiele ervaring geven en verschillende call-to-actions bevatten.
  3. Je hoeft niet te begrijpen HOE het werkt, maar begrijp wel hoe belangrijk het is om gevonden te worden op Google. Omdat Google elk jaar wijzigingen aanbrengt in zijn algoritme is dat van invloed op elk facet van je online activiteiten.  Het is niet langer mogelijk om je webbouwer te vragen om SEO toe te passen en direct resultaten te verwachten.  Er zijn bovendien bepaalde methodes die jij als eigenaar op lange termijn kan gaan toepassen zodat je website organisch hoger komt in de zoekresultaten. Laat je hierin correct adviseren.
  4. Laat niet zomaar iedereen je advertentiecampagnes uitvoeren. Dat zou geld in de vuilbak kunnen zijn.  Laat je ook hier goed adviseren om zelf goede advertentiecampagnes op te kunnen zetten.  Zo ga je niet boven je vooropgestelde budget.  Bovendien kan je dan zelf ook je eigen cijfers interpreteren en de juiste beslissingen nemen.
  5. Elke onderneming zou sterk moeten overwegen om samen te werken met een hoogwaardige partner om hun online activiteiten te beheren ofwel samen te werken met een expert in (internet) marketing voor een optimale begeleiding en goed advies. Een expert op het gebied van digitale marketing die 360 ​​graden kennis heeft van SEO, leadgeneratie, PPC en sociale media kan van onschatbare waarde zijn. Als je een expert in huis neemt kan jij tegelijk doen waar je goed in bent: je bedrijf runnen.  Dat is de toekomst van marketing voor ons als ondernemer.

Wil je graag écht vooruit met je marketing?

Vraag jouw gratis (1 uur) internetmarketing adviesgesprek om de marketingstrategie van jouw bedrijf te bekijken en te kunnen verbeteren

De foto bij de blog werd genomen op locatie in Kasteel Villa Madonna te Ronse