Beslissing rechter nadelig voor zelfstandigen op Facebook?

Facebook heeft beslist om bedrijfspagina’s niet meer zichtbaar te maken voor mensen die niet zijn ingelogd op Facebook.  Dus om de toegang tot het platform in België te blokkeren voor niet-gebruikers. Als je zelf geen lid bent van Facebook kan je de publieke bedrijfspagina’s niet meer bekijken.  Gevolg?

 

Facebook beslissing bedrijfspagina

De bedrijfspagina’s die eerder publiek toegankelijk waren zijn niet langer zichtbaar voor niet-leden. Een Brusselse kortgedingrechter besliste al begin november 2015 dat Facebook de privacywet niet respecteerde omdat ze het internetgebruik ook volgden en registreerden van niet-leden.  Deze blokkade is hiervan het gevolg.

 

Eigenlijk positief?

De privacy commissie noemt dat “chantage door Facebook” en dan is het de vraag welk gevolg dit heeft voor firma’s en zelfstandigen die een bedrijfspagina hebben op Facebook.

De blokkade hoeft niet meteen negatief te zijn voor ondernemers op Facebook.  Facebook is dé marketingtool bij uitstek voor meer naambekendheid, verspreiden van je berichten en aan de man brengen van producten. 

De populariteit van het platform is toe te schrijven aan het sociale karakter.  Als je beste vriend iets aanbeveelt of leuk vindt dan bekijk jij dat met iets meer aandacht.  Zo is het gewoon.

Dat is een vorm van mond-aan-mond reclame, maar dan online. En je weet dat mond-aan-mond reclame eigenlijk de beste vorm van reclame is die er bestaat.

Facebook beslissing bedrijfspagina

 

De kip of het ei

Zonder fans krijg je geen likes en met weinig likes heb je minder aantrek van nieuwe fans.    Wat heb je dus aan niet-leden die je pagina te zien krijgen van buitenaf, die geen fan kunnen worden?

Aan de andere kant is het wel zo dat een link vanop je bedrijfspagina naar je website, nu ook publiek niet meer zichtbaar is.

 

Zet op meerdere platformen in

Wat doe je als ondernemer als Facebook morgen de boeken sluit?  Blijft er dan nog iets over van je online onderneming?  Of liggen al je eieren in het mandje van Facebook? 

Zet niet al je goede content integraal en enkel op Facebook maar maak van je website je uitvalsbasis.  Facebook is een hulpmiddel, net zoals de andere social mediakanalen.  Vergelijk het als volgt: je website is je huis, Facebook de vijver in je tuin.

Alles wat je op je eigen website zet is jouw content, jouw spreekwoordelijke eigendom.  Facebook blijft een marketingtool waarbij je bedrijfspagina er helemaal niet hetzelfde hoeft uit te zien als je website. Facebook is je visvijver.  En hoe meer vissen in de vijver, hoe meer kans dat je vissen vangt.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *