Facebook wijzigingen 2019 en de impact op je bedrijfspagina

De grote strategiewijziging die eerder dit jaar door Facebook werd aangekondigd wordt stelselmatig uitgerold. De wijzigingen zijn op iedereen van toepassing en hebben een duidelijke impact op professionele pagina’s van bedrijven. Er is bijvoorbeeld een shift in de nieuwsfeed en hoe je bedrijfsposten nu en in de toekomst zullen ranken en weergegeven worden.

Mark Zuckerberg wil de nadruk meer op vrienden en familie – de community en groepen – en met de bedoeling om mensen weer een goed gevoel over Facebook te geven. “De tijd die we op Facebook doorbrengen, moet terug goed worden besteed.”  Naast een aantal nieuwe tools die uitgerold werden en nog worden, is er ook een gevolg voor bedrijfspagina’s…

Wat is de impact op bedrijfspagina’s?

Er is verminderde zichtbaarheid van de inhoud die is geplaatst op bedrijfspagina’s door bedrijven en merken. Vanaf heden zal je zal meer de inhoud zien van je eigen connecties (vrienden en familie en groepsleden).  Zinvolle interacties tussen vrienden en familie worden nu meer aangemoedigd. Berichten van professionele pagina’s met links naar externe pagina’s zoals blogs en websites zullen minder op de nieuwsfeed van volgers worden getoond. En het zullen eerder de eerstelijnsvolgers van een bedrijfspagina zijn, die je berichten organisch nog zullen zien.
Je zult veel meer zien van vrienden, familie en groepen en voor bedrijfspagina’s betekent dit nog meer afname in organisch bereik.

Wat kan je volgens insider bronnen dan doen als bedrijf om toch voordelen te hebben?

Populaire nieuwsartikelen en berichten die een gesprek oproepen, zoals aanbevelingen, zullen eerst zichtbaar zijn. Langere reacties zullen ook hoger scoren dan korte reacties en enkel likes.

  • Heroverweeg de frequentie van berichten. Men zegt nu: minder is meer.
  • Waarom? Omdat de nadruk nog meer komt te liggen op interactie tussen mensen en kwalitatieve gesprekken. Het is daarom de uitdaging om echt aantrekkelijkere inhoud te maken van hogere kwaliteit.
  • Moedig ook je volgers aan om jouw berichten ‘als eerste’ te zien. Dit is een instelling onder de knop ‘volgend’ (following).
  • Facebook Live-video’s zullen veel beter scoren om te communiceren met volgers en paginafans, omdat het instant is en de conversatie prikkelt.
  • De behoefte aan storytelling in je video’s en inhoud wordt nog belangrijker. Verdiep je hierin.
  • Omdat het platweg vragen naar likes, shares en comments zal worden afgestraft.
  • Facebook-advertenties zullen de zichtbaarheid van posts van bedrijfspagina’s wel garanderen, al is het verhogen van de kwaliteit ervan ook een must.
  • De chatbots in messenger – met de geautomatiseerde directe respons berichten – zijn een belangrijke businesstool geworden die je kunt gaan inzetten.
  • En de verschuiving naar Groepen en community is cruciaal om te begrijpen. Als je de conversatie kunt sturen binnen een Facebook groep, rond trends, producten of je merk dan groei je mee met het platform. En dan wordt het makkelijker om binnen deze groep bijvoorbeeld waardevolle links door te geven, naar je website of landingspagina’s. Sommige (internationale) bedrijven waren hier al een hele tijd mee bezig, en zij hebben nu een soort voorsprong. Neemt niet weg dat het voor iedereen (nog) mogelijk is. Start vandaag nog met een kwalitatieve aanpak. Zoek naar die authenticiteit binnen je bedrijf en streef zo veel mogelijk naar goede interactie.

 

Ben je eigenaar van een familiebedrijf en wil je graag starten of doorgroeien door middel van het internet met een stuk persoonlijke begeleiding?  Vraag je gratis gesprek aan.

 
 

Je kunt je altijd met 1 druk op de knop eenvoudig afmelden en je gegevens blijven veilig ons

dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *