Als je dit niet doet zal Facebook nooit voor je werken

Laatst sprak ik een ondernemer die graag “iets met Facebook” wou beginnen om meer klanten en meer omzet te halen. Hij heeft een zaak in bloempotten, hele mooie luxe bloempotten.  En hij heeft ook een website waarop al zijn producten uitgebreid staan beschreven.

En dus vroeg hij me wat hij kon doen om meer bezoekers te trekken naar zijn website en specifiek hoe hij aan de slag moest met Facebook om zijn zaak degelijk op de kaart te zetten.  Maar er ontbrak iets…

 

Het volledige plaatje

Heel wat ondernemers willen graag hun naamsbekendheid verhogen door het inzetten van social media kanalen.  Maar staat het vervolgproces wel op punt?  Hebben ze een goed online plan?

Bijvoorbeeld: Wordt er een call-to-action geplaatst op de pagina waar de bezoeker naartoe gezonden wordt?  Worden bezoekers in een duidelijk te volgen richting gestuurd?  Kan de verkoop op de juiste manier snel en makkelijk worden afgesloten?  Is er voldoende capaciteit om de verhoging in aantal leads vanuit Facebook aan te kunnen en met welk systeem worden de leads opgevolgd?  Wordt er voldoende snel gereageerd op offerteaanvragen?

Zo zijn er bedrijven die al een heel goede social media campagne voeren, maar waarbij de betaalde advertenties vanuit Facebook linken aan een pagina op hun website waar eigenlijk helemaal niks te beleven valt.  De doodlopende straat.  Een open deur, het verhaal en de vraag om een actie te ondernemen (= de call-to-action) ontbreekt op deze webpagina.  Terwijl de website de kern is van het verhaal, daar waar ‘het’ allemaal gebeurd.

Als je bezoekers naar een webpagina stuurt waar er helemaal niks van hen wordt verwacht is het alsof je hen in een winkel dropt waar er geen kassa aanwezig is.  Zonder een plan, een online plan, laat je hen rijden op een weg zonder richtingaanwijzers.

 

Presenteer een koekje

Dat doet me denken aan het verhaal dat ik eens hoorde vertellen door Dean Jackson (van ‘ILoveMarketing’ podcasts).  Hij had een heel mooi voorbeeld van hoe je ervoor zorgt dat mensen die bij je op bezoek komen, zich op geen enkel moment prettig en welkom voelen.  Je doet dat door te zeggen dat de koekjes in de koelkast staan en dat ze zichzelf mogen bedienen.  Zullen er op die manier veel koekjes gegeten worden?

Maar als je de lekkere koekjes aan hen persoonlijk presenteert en het dienblad regelmatig eens laat rond gaan, zullen ze er van smullen.  M.a.w.  als je niks zelf aanbiedt zal er weinig gebeuren.  En het maakt niet uit welke kleur de koekjesschaal heeft, en of het ronde of vierkante koekjes zijn.  Als het maar lekkere koekjes zijn en als je ze maar aanbiedt.

Dus vraag jezelf af of het volledig plaatje klopt en met welk doel je start aan social media.  Want als jij het niet weet zal je bezoeker het ook niet weten...

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *