Wie is dit?

Wanneer je aan een (startende) ondernemer vraagt wie zijn doelgroep is, krijg je nog vaak: ‘Een beetje iedereen’. Al weten we dat dat niet mogelijk kan zijn. In plaats daarvan is het goed om ‘iedereen’ te beperken tot een kleinere groep mensen. Een klein groepje mensen dat je product of dienst wel zou willen en er ook het geld voor heeft. Wel is de algemene schrik bij zelfstandigen dat als ze dat doen, dat ze dan potentiële klanten mislopen. Deze angst hoeft niet..

 

Segmenteren

Stel je voor dat je een auto wilt kopen. Je loopt samen met de verkoper door de toonzaal, maar hij stelt je geen enkele vraag over je specifieke behoeften en wensen. Wel toont hij je sportwagens en mini’s en vertelt over de mooie fijne lederen stoelen en prachtige lijnen. Wanneer hij uiteindelijk de bestelbon toont, zeg je: ‘Ik ben een moeder van vijf en ik heb een busje nodig dat mijn kinderen niet kunnen vernielen.’ Die verkoper wint geen enkele verkoop door een sportwagen met twee zitplaatsen te proberen verkopen aan een moeder van vijf.

Online is het net zo. Weet tegen wie je praat. Als een bezoeker een van je landingspagina’s bezoekt, wil je direct die klik maken. De afbeeldingen, titel, inhoud en aanzet tot actie zouden allemaal je specifieke bezoeker moeten triggeren.

Makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Wie is die ene klant?

Op elk willekeurig moment spreek je nog steeds tegen één persoon, zelfs wanneer je een volledig klantenbestand benadert. De persoon aan de andere kant van het computerscherm. Wie is die persoon? Wat zijn zijn of haar pijnpunten, angsten, onzekerheden of bezwaren? Heb je deze informatie goed in je achterhoofd bij al je online communicatie, dan voelt je doelpubliek zich onbewust veel meer aangesproken.

Heb je moeite om die ene persoon te benoemen? Dan ben je niet alleen.

Je zou dit kunnen oplossen door hiervoor hulp in te roepen , ofwel zelf heel diep na te denken over je klantenbestand of door bijvoorbeeld een enquête te houden waarin je specifieke vragen stelt.

Maar een even belangrijke vind ik:

 

Wie ben jij en wat wil jij?

Om je ideale klant te kennen, moet je eerst jezelf kennen

Wie zichzelf goed kent, weet ook al beter wie hij wenst aan te trekken. Omdat je niet van elk type klant evenveel energie krijgt. Niet elk type klant geeft je de voldoening of werkindeling die je wenst. En ook niet bij elk type klant heb je evenveel over aan het eind van de rit.

Wie is voor jou die ‘ideale’ persoon aan de andere kant van het computerscherm?

 
Ben je eigenaar van een familiebedrijf en wil je graag starten of doorgroeien door middel van het internet met een stuk persoonlijke begeleiding?  Vraag je gratis gesprek aan.

 

Je kunt je altijd met 1 druk op de knop eenvoudig afmelden en je gegevens blijven veilig ons

dit veld niet invullen s.v.p.

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *