“Waarom zie ik geen resultaat?”

Wat kan je als zelfstandige doen op het internet, zodanig dat mensen jou en je zaak beter leren kennen en ze je producten vlotter aankopen en meer interesse tonen in je diensten?   Wil je meer omzet met je website?

 

De buurtwinkel

Denk even aan je buurtwinkel.  Wat viel er je op die keer toen je voor het laatst in je buurtwinkel kwam?  Kreeg je bij het binnenkomen een fijne begroeting van de winkelbediende?  Stonden de shoppingmandjes al netjes voor je klaar?  Kwam er iemand naar je toe om zijn hulp aan te bieden?  Misschien kwam je wel één van je vrienden tegen bij de koffierayon…

Je hebt op de hoek van rij twee misschien wel geproefd van de gratis chocolaatjes op een schaaltje. En aan de kassa praatte je over het goede weer die dag.  Gaf de kassamedewerker je nog een tegoedbon mee?

 

De winkelervaring

Allemaal elementen die zorgen voor een winkelervaring.   En die ervaring zorgt er ook voor dat je graag terug gaat naar die buurtwinkel.  Maar je hoort steeds vaker de stelling: “Internet maakt buurtwinkel kapot.”  Zullen ooit alle buurtwinkels écht verdwijnen?  Als we even snel een pak koffie nodig hebben, of een bos bloemen op het laatste nippertje, is het toch zo gemakkelijk…  

 

Die verkeerd afloopt…

Maar stel je nu eens voor dat die winkelervaring in jouw buurtwinkel om de hoek, er zo uitzag:  Je stapt welgezind door de deur.  Maar je botst bij de ingang direct op een winkelbediende met een uitgestreken gezicht en de armen gekruist.  Hij blokkeert je de doorgang. 

Je schrikt hiervan en nog voor je een woord kan uitbrengen duwt hij een winkelkarretje in je buik en trekt je mee de winkel in.  Bij elk artikel blijft hij staan, kijkt je dwingend in de ogen en zegt: “Koop dit nu!” 

Gestresseerd arriveer je aan de kassa en daar merk je dat je niet kan betalen met cash maar enkel met creditkaart.  Deze heb je niet bij je.

De winkelbediende neemt zuur je karretje terug en plaatst de artikelen terug op de plank.  Volledig in de war stap je naar buiten, zonder afscheid… 

Hier kom je wellicht niet meer terug.

Het is een absurde schets, maar sommige websites behandelen hun bezoekers net op deze manier. 

 

De onvriendelijke website

Er wordt van de bezoeker verwacht dat ze de website meteen vertrouwen zonder vragen stellen.  Dat bezoekers direct hun keuze kunnen maken en zo vlug mogelijk afrekenen.  En het liefst ook later nog eens terugkeren als was het een evidentie.

Dit ís niet evident.  Het internet is een onpersoonlijk platform waar miljoenen aanbiedingen je van alle kanten om de oren vliegen.  Websitebezoekers zijn ook maar mensen en hebben meer nodig dan die directe aanpak.   De websitebezoeker wil eigenlijk hetzelfde ervaren als in de buurtwinkel.

 

Meer omzet website

We willen rondneuzen, vergelijken en ons laten verleiden.  We willen onszelf overtuigen en op een aangename manier een aankoop doen of contact leggen.  De ondernemer die dus kiest voor een zachte aanpak op zijn website, een persoonlijke buurtwinkel-benadering, wint hiermee.
 

Hoe doe je dat?

Denk even terug aan die chocolaatjes op de hoek van rij 2 in je favoriete buurtwinkel.  En je hebt dit wellicht al op andere plaatsen ook gezien: een weggevertje om je te verleiden.  Je proeft en tegelijk staat een man met brede glimlach je aan te moedigen om nog meer te proeven en voor je het weet overtuig je jezelf om die aankoop toch te doen.

Wie op deze manier zijn websitebezoekers aanpakt krijgt veel meer bijval.  Zorg er voor dat bezoekers zichzelf overtuigen.  En daar kan je een handje bij helpen.  

  1. Zorg dat er social proof op je website te lezen staat, waarbij de bezoeker ziet of leest wat andere mensen over jouw product of dienst zeggen.  Dat helpt bij het stukje vertrouwen verhogen.  Social Proof ontstaat door het plaatsen van testimonials, social media links, certificaten en andere.
  2. Boots het rondneuzen na door informatie aan te bieden.  Vergelijkende informatie of achtergrondinformatie.  Ook over jezelf.  Hoe ben je gekomen tot dit punt?  Wat is je drijfveer, wat maakt jou anders?  Waarom zouden mensen voor jou moeten kiezen?
  3. Informeer al op voorhand heel duidelijk over de betaalmogelijkheden, als het over een webshop gaat.  Ook leveringsvoorwaarden zijn zeer belangrijk om meteen duidelijk te communiceren.
  4. Met emotie kan je iemand tot actie laten over gaan.  Een eigen schrijfstijl en het aanraken van de pijnpunten van je doelpubliek zijn hiertoe de sleutel.
  5. Biedt een weggever aan.  Maak er een onweerstaanbare verleider van zodat je bezoeker zichzelf stap voor stap zelf overtuigd.  Schenk bijvoorbeeld informatie weg in de vorm van video, een eBook, een cadeau… en zorg dat de bezoeker je hiervoor in ruil een paar gegevens geeft.  Met een emailadres kan je hem opnieuw bereiken op het moment jij wilt.  Bijvoorbeeld als je nog meer proevertjes hebt, of als je uiteindelijk een aanbieding wil doen.

 

Tot slot

M.a.w. maak van jouw website ook een winkelervaring om meer omzet te halen.  De [als-er-iets-is-moet-je-maar-roepen] benadering.  Laat hen eerst even rondkijken en biedt dan het koekje aan.

Ga waar je jouw ideale klant kan vinden (social media?) en herinner je ideale klant aan dat er nog een paar “chocolaatjes” op hem liggen te wachten.  Wens hem vervolgens een fijne dag, zélfs als hij beslist om vandaag even niks te doen.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel graag advies op maat van je bedrijf?  Neem dan contact op met mij.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *