Manieren om meer naambekendheid (gratis?) te krijgen voor je bedrijf via het internet

Met een groot aantal bedrijven die allemaal strijden om online hun naambekendheid te verhogen, kan het soms voelen alsof je een verloren strijd voert. Vooral voor diegenen die net starten. Er zijn verschillende manieren waarop je een bedrijf online kan promoten. Helemaal gratis is het nooit omdat je de tijd, energie, leercurve en eventuele bijkomende kosten moet mee tellen.

 

Manieren om meer naambekendheid te krijgen voor je bedrijf via het internet

 

1. Spring op de wagen en begin met videomarketing via een YouTube kanaal. Een eenvoudige videoblog volstaat. Als je vlot iets kan uitleggen aan je potentiële klant, dan kan je deze eenmalige inspanning verveelvoudigen door het te zeggen op video. Dit zorgt voor zeer deelbare inhoud die je op je website kan zetten, op sociale media kan delen en kan verspreiden via mailings.  Neem contact op met mij om referenties te krijgen van een bedrijf die hiermee aan de slag ging, zodat je een lokaal werkend voorbeeld kan zien.

2. Het spreekt voor zich dat sociale media waardevolle marketingtools zijn. Maar ga niet voor elk sociaal mediaplatform onder de zon. Concentreer op het meest geschikte voor je bedrijf. Facebook is een haalbare optie voor bijna alle bedrijven. Helaas hebben de nieuwste algoritme-updates het voor bedrijven moeilijker gemaakt om zichtbaar te worden in de nieuwsfeed zonder te betalen. Maar je hebt niets te verliezen. Wees boeiend en niet te promotioneel. Als je hier veel meer wil uit halen dan kan je de stap zetten naar betalende advertenties.  Wil je hulp, laat het even weten.

3. Op Twitter kan iedereen met iedereen praten. Reageer op klantfeedback, retweet en biedt oprechte input op discussies.

4. Instagram heeft een steeds groter wordend gebruikersbestand. Als je “artikel” geschikt is om visueel voor te stellen, dan kan Instagram voor jouw bedrijf goed zijn. Zorgvuldig samengestelde inhoud die er geweldig uitziet, is de sleutel.

5. Met het doen van sociale media-weggeefacties kan je betrokkenheid verhogen en nieuwe volgers genereren. Het is ook een leuke manier om bestaande klanten en fans te bedanken en om potentiële nieuwe klanten te bereiken. Zorg wel voor geldigheid van je weggeefactie.  Ook hier kan ik je een referentie bezorgen ter voorbeeld.

6. Zorg ervoor dat je een methode creëert om e-mailgegevens van websitebezoekers vast te leggen. Integreer een e-mailaanmeldingsoptie op je site en begin met het bouwen van een database met klantgegevens. Hou rekening met GDPR.  Ik kan je hier verschillende voorbeelden van geven.

7. Je hebt dan de gegevens, nu moet je er iets nuttigs mee doen. Bombardeer nooit, en laat ook zeker de mogelijkheid om uit te schrijven als je mailings doet.  

8. Ook LinkedIn is een geweldige plek om uw netwerk op te bouwen. Dezelfde regels zijn van toepassing op LinkedIn als andere sociale platformen: betrek relevante mensen, geef inzicht en info.

9. Heb je al getuigenissen en positieve beoordelingen van klanten? Super. Publiceer deze op je website of gebruik ze creatief op sociale media. Je zult je klanten hierom misschien moeten vragen en is dat een extra inspanning voor je maar de meesten geven je dat met veel plezier.  Lees als voorbeeld mijn klantentestimonials.

10. Neem de tijd om bij te dragen aan relevante forums, blogs en discussies op sociale media om je autoriteit binnen je vakgebied op te bouwen.  Doe íets meer dan verwacht.  Dat helpt altijd.

11. Als je nog geen blog op je website hebt staan, wacht dan niet langer. Doe het nu. Maar doe niet wat iedereen doet, wees behulpzaam en werk volgens een bewezen systeem dat je meer positieve naambekendheid geeft.  Download alvast de checklist om te starten je huidige website te verbeteren of neem contact op als je wil starten met een blog.

12. En tenslotte, volg hier mijn FacebookpaginaGewoon.  Omdat het kan. 😉

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *