Succesvolle nieuwsbrief maken in 2024 in 9 stappen

Heb je al eens meegemaakt dat je een nieuwsbrief uitstuurde voor je bedrijf en dat de nieuwsbrief nauwelijks werd geopend en/of gelezen? Meer nog, dat er weinig tot geen respons kwam of je e-mail werd gewoon gedeletet?

Misschien ben je daarom gestopt met proberen. En omdat er weinig nieuwe inschrijvingen kwamen via je website, voelde je ook geen reden om het nog een keer te doen…

Bovendien vinden veel kleine ondernemingen hun gangbare nieuwsbriefsysteem te ingewikkeld in gebruik, waardoor het opnieuw naar de achtergrond verschoven wordt.

Wil je graag een succesvolle nieuwsbrief maken voor je bedrijf? Volg deze stappen:

1. ‘Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief’

Wie actief is met zijn bedrijf op het internet moet deze uitspraak al wel gehoord hebben. Het idee erachter is simpel: mensen hebben steeds minder interesse in het ontvangen van de zoveelste ‘nieuwsbrief’ van een bedrijf dat vooral over zichzelf roept hoe goed ze is.

Daarom is het inschrijfpercentage op websites met klassieke nieuwsbriefvakjes niet meer zo hoog als vroeger. Omdat men ervan uitgaat: dat wordt spam. En dus: delete.

2. Omschrijf het anders

Als je het ‘nieuwsbrief’ aanbod al iets pittiger zou omschrijven op je website, met een leukere titel, is de kans op meer inschrijvers wellicht groter.

3. Geef er iets voor in de plaats

En nog beter: geef er iets voor in de plaats. Geef iets waardevol in ruil voor het e-mailadres. Iets waar je lezer écht wat mee is. Iets om naar uit te kijken.

Als ik dit vertel aan een ondernemer die er voor het eerst over hoort, krijg ik meestal als antwoord: ‘Moet ik dan geld of dure dingen weg geven?’ Helemaal niet!

Het verschil met de klassieke nieuwsbrief is dat je bij emailmarketing gebruik maakt van een waardevolle gratis weggever in ruil voor naam en emailadres. Van zodra iemand jouw weggever download komen zijn naam en email in je databank terecht.

Alle focus bij de gratis weggever en opvolgmails worden gelegd op het oplossen van het probleem van je ideale klant en het opbouwen van een relatie met je ideale klant. Daarom is het belangrijk om je klantenpersona’s goed te kennen.

Doordat je bezoeker een specifieke gratis weggever heeft gedownload omdat het aanbod en de titel hem/haar aansprak, kan je stellen dat hij/zij zichzelf heeft geïdentificeerd als jouw potentiële ideale klant.

4. Kies je gratis weggever

Een gratis weggever komt in verschillende vormen. Het is belangrijk dat de weggever ook effectief een weggever is. Ga niet iets weggeven waarmee je sowieso een aankoop afdwingt, bijvoorbeeld door een korting bon op je webshop.

Bepaal je publiek, bepaal de noden van je publiek en bepaal welke weggever het beste bij je past:

  • e-book, deze methode is veelgebruikt
  • webinar, om jezelf instant te positioneren als expert
  • brochure of stijlboek, waarmee je mensen inspireert
  • handleiding, om een methode uit te leggen
  • berekentool, om een idee te krijgen over kostprijs
  • challenges, om mensen te laten kennismaken met je aanpak
  • video’s en interviews, over specifieke onderwerpen
  • templates, die mensen kunnen gebruiken
  • testperiodes, van software
  • enz.

5. Gebruik e-mail automation

Maak de sprong van klassieke nieuwsbrief naar professionele e-mailmarketing met het automatiseren van je e-mails.

Een e-mail:

  • stel je dan eenmalig op waarna je er verder geen omkijken meer naar hebt
  • de inhoud ligt in verlengde van je gratis weggever
  • en het heeft als doel om het vertrouwen bij je lezer stelselmatig te verhogen.

Je kan bijvoorbeeld een reeks e-mails opstellen en e-mail 1 instellen om onmiddellijk te laten verzenden , e-mail 2 ‘1 dag na de download’, e-mail 3 ‘4 dagen na de download’, etc.

Automatisering binnen e-mailmarketing is het creëren van een reeks geautomatiseerde e-mails die worden geactiveerd door de acties van de abonnees en automatisch worden verzonden. Op die manier kan je zelf bepalen wat je aan wie stuurt, en kan je jouw aanbod slim stroomlijnen.

6. Verkort de customer journey

Op vandaag is er ook een belangrijke nieuwe trend / aanpak die de tijd tussen lead naar klant aanzienlijk verkort. Je kan je gratis weggever inzetten (op social media en op je website) om leads binnen te halen, deze leads kort op de bal benaderen, om op die manier een stukje automation over te slaan en zo de leads sneller klant te maken.

7. Welk emailmarketing systeem gebruiken in 2024

Je hebt een goed emailmarketing systeem nodig. Sinds 2009 help ik ondernemers met hun e-mailmarketing. Met de ontzorging (aangaan account, instellingen, opstellen e-mails, automatisatie, funnels via website bouwen, maken gratis weggever) en het advies en begeleiding (structuur e-mails, inhoud/content, manier van aanpak, klantenpersona).

Een naam die snel valt in bedrijven is bijvoorbeeld Mailchimp. Hetgeen ik hoor van mijn klanten is dat het niet per se gemakkelijk is in gebruik voor professionele doeleinden en het is ook niet per se de goedkoopste weg. Persoonlijk heb ik in het verleden ook verschillende systemen uitgetest.

Uiteindelijk ben ik blijven plakken bij één systeem dat het allemaal heeft voor mij. Daarover vertel ik je direct meer.

8. Dit zijn dingen om op te letten

  • Een goed emailmarketing systeem moet gemakkelijk en overzichtelijk in te stellen zijn. Nieuwsbrieven aanmaken en uitsturen moet heel eenvoudig en snel kunnen. Zonder veel gezucht of eindeloos tijdverlies.
  • Kunnen automatiseren is belangrijk. Eenmalig een e-mail opstellen en dan verder (gepersonaliseerd) en automatisch kunnen laten versturen bij elke nieuwe inschrijving. Omdat jij geen tijd hebt om elke nieuwe inschrijver één voor één persoonlijk zelf te e-mailen.
  • Het gebruik van lijsten en groepen om klanten en prospecten uit elkaar houden. Makkelijk kunnen verplaatsen van lijst A naar lijst B. Het kunnen automatiseren van deze handelingen met workflows.
  • Mee zijn met alle vereisten op vlak van GDPR. De ‘afmelding’ regels enzo. De kleine lettertjes onderaan en de dubbel opt-in (inschrijf) procedure ook goed kunnen instellen.
  • Handig in het Nederlands en met een goede service.

9. Voor en door internet ondernemers

Daarom koos ik uiteindelijk en nu al een aantal jaren voor Autorespond.nl en ik beveel het ook mijn klanten aan.

Omdat het doet wat hierboven beschreven staat, plus nog zoveel meer. Het is van Hollandse makelij. En iedereen weet, die gasten zijn goed bezig op vlak van ondernemen op het internet.

Het is gemaakt voor internet ondernemers, door internet ondernemers. Je vindt er alles in wat je nodig hebt om je website succesvol te laten converteren, tot een ingebouwde shoppingcart toe waardoor je bijvoorbeeld e-boeken en andere producten kan verkopen op je website, met het uitzicht van een webshop, zonder een aparte webshop te moeten laten bouwen.

Ik beheer er mijn contacten heel gemakkelijk mee aan de hand van het handige klantenfiche systeem. Ik krijg inzicht in het gedrag via de statistieken. Ik doe er mijn factuur administratie mee. Ik verkoop er mijn producten & diensten mee. Ik bouw er marketingfunnels mee op. Als er op een dag een GDPR controle zou zijn, dan toon ik heel gemakkelijk aan dat alles goed zit. En het allerbelangrijkste is dat ik er heel gemakkelijk mooie e-mails mee kan opstellen en versturen, volledig volgens de regels van de kunst. Het is een enorme tijd bespaarder met de taken die het voor mijn bedrijf doet.

Els van Beels.be

Het is niet gratis. Je kan het wel gratis uittesten. Je krijgt er kwaliteit en een uitstekende helpdeskservice. Ze hebben een servicedienst waar je meestal al binnen het uur antwoord krijgt op je vragen per e-mail. Dat scheelt enorm. Neem gerust een kijkje: autorespond.nl