Hoe maak je van je nieuwsbrieven een succes en welk systeem kan je beste gebruiken?

Je hebt al wel eens meegemaakt dat je een nieuwsbrief uitstuurde voor je bedrijf, en die nieuwsbrief werd nauwelijks gelezen. Er kwam weinig tot geen respons. Misschien ben je daarom gestopt met e-mails uitsturen. En omdat er weinig nieuwe inschrijvingen kwamen via de website, voelde je ook geen reden om het nog een keer te doen. Of misschien heb je wel nog een laatste poging gedaan, maar vond je het nieuwsbriefsysteem te ingewikkeld in gebruik … In dit artikel laat ik je kennismaken met een veel voorkomende foute opvatting en hoe je van je nieuwsbrieven wel een succes kan maken. Ook vertel ik je welk systeem een goede keuze is.

‘Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief.’

Wie actief is met zijn bedrijf op het internet moet deze cliché uitspraak al wel een aantal keer gelezen hebben. Het idee erachter is simpel: mensen hebben steeds minder interesse in het ontvangen van de zoveelste ‘nieuwsbrief’ in hun mailbox, waarbij het bedrijf vooral over zichzelf vertelt . Daarom schrijven mensen zich ook minder en minder in op een standaard nieuwsbriefvakje op een website. Omdat ze veronderstellen: dat wordt spam. Dat wordt DELETE.

Als je het ‘nieuwsbrief’ aanbod al iets pittiger omschrijft op je website, is de kans op meer inschrijvers wellicht ook iets groter. Op voorwaarde dat al je andere content op de website je lezer echt wel aanspreekt en dat het waardevol is. Dan maakt je er bijvoorbeeld de ‘ThankGodItsFriday’ mailing van. Ik zeg maar wat.

Of nog veel beter: geef er iets voor in de plaats. Geef iets van waarde in ruil voor het e-mailadres. Iets waar je lezer wat mee is. De oplossing voor ZIJN probleem waar jij nu net toevallig de leverancier van bent en waar je lezer nu voorlopig niks voor hoeft te doen. Gewoon zijn e-mailadres achterlaten. Je ‘nieuwsbrieflezer’ zal stukken aandachtiger zijn e-mails openen als hij verwacht dat er iets in zit voor hem. ‘What’s in it for me?’

Zo maak je de stap van klassieke ‘nieuwsbrief uitsturen’, naar professionele e-mailmarketing voor je bedrijf.

Je gaat gericht informatie naar een bepaalde doelgroep sturen. Deze e-mails slaan het beste aan als de lezer zich inschreef met zijn volle interesse. Omdat hij aanvoelde: die gasten ‘kennen’ mij en hier zit iets in dat mij vooruit kan helpen.

Welk systeem is goed?

Je hebt een goed systeem nodig. Sinds 2009 help ik ondernemers met e-mailmarketing. Zowel met het aangaan van een account, het instellen van hun e-mailmarketingsysteem, het opstellen en uitsturen van ‘nieuwsbrieven’ en het instellen van de automatisatie en marketingfunnels via hun website.

De naam die snel valt in bedrijven is bijvoorbeeld Mailchimp. Een Engelstalig systeem. Je kan er gratis opstarten. Hetgeen ik hoor van ondernemers is dat het niet zo vlotjes werkt als verwacht. Het is nogal wat zoeken, met bijhorend gezucht. Persoonlijk heb ik in het verleden ook verschillende systemen uitgetest, waaronder Mailchimp. Ik ben uiteindelijk beland bij één systeem dat het allemaal heeft voor mij. Daarover vertel ik je direct meer.

Een goed e-mailmarketingsysteem moet vooral gemakkelijk en overzichtelijk in te stellen zijn. Nieuwsbrieven aanmaken en uitsturen moet heel eenvoudig en snel kunnen. Zonder gezucht en gekreun.

Automatiseren is ook een belangrijke. Eenmalig een e-mail opstellen en dan verder (gepersonaliseerd) en automatisch laten versturen bij elke nieuwe inschrijving. Omdat jij geen tijd hebt om elke nieuwe inschrijver een voor een persoonlijk zelf te mailen.

Het gebruik van lijsten en groepen. Klanten en prospecten uit elkaar houden. Makkelijk kunnen verplaatsen van lijst A naar Lijst B. Het ook kunnen automatiseren van deze handelingen.

Heel belangrijk: het mee zijn met alle vereisten op vlak van GDPR. De ‘afmelding’ regels enzo. De kleine lettertjes onderaan. De optin (inschrijf) procedure ook goed kunnen instellen.

En het is nog zo handig als dit allemaal in je moedertaal kan. Het Nederlands.

Vandaar koos ik voor Autorespond.nl Ik beveel het ook mijn klanten aan.

Omdat het doet wat hierboven beschreven staat, plus nog zoveel meer. Het is van Hollandse makelij. En iedereen weet, die gasten zijn goed bezig op vlak van internetondernemen. 😉

Het is namelijk gemaakt door internetondernemers, voor internetondernemers. Je vindt er alles in wat je nodig hebt om je website succesvol te laten converteren, tot een ingebouwde shoppingcart toe. Die gebruik ik ook, voor de verkoop van mijn e-boeken op de website.

Ik kan er mijn contacten heel gemakkelijk in beheren, met het klantenfiche systeem. Ik krijg inzicht in gedrag via de statistieken. Ik doe er mijn factuur administratie mee. Ik verkoop er mijn producten mee. Ik kan er marketingfunnels mee bouwen. En als er op een dag een GDPR controle zou zijn, dan kan ik heel gemakkelijk aantonen wie waar op geklikt heeft en dat alles goed zit.

Het allerbelangrijkste, de basis, is dat ik er heel gemakkelijk mooie nieuwsbrieven mee kan opstellen en uitsturen naar mijn doelpubliek, volledig volgens de regels van de kunst. Zonder het een ‘nieuwsbrief’ te noemen. 😉 Voor mijzelf en ook voor mijn klanten. Het is een enorme tijdbespaarder met de taken die het voor mijn bedrijf doet.

Het is niet gratis. Je krijgt er wel uitstekende kwaliteit en service voor in de plaats. Ze hebben een servicedienst waar je meestal al binnen het uur antwoord krijgt op je vragen per e-mail! Dat scheelt enorm.

Wil je zelf graag ‘nieuwsbrieven’ uitsturen met een goed Nederlandstalig systeem? Neem dan zeker een kijkje: autorespond.nl
De eerste maand kan je gewoon eens uittesten.

PS: Wil je nóg meer tijd besparen en de instellingen en nieuwsbrieven door mij laten doen? Dat kan. Ik doe dat heel graag zelfs. Stuur een mailtje naar info@beels.be en vertel mij wat je zou willen. Je kan ook contact nemen via dit contactformulier.

Leave a Comment