5 dieper liggende redenen waarom de meeste ondernemers nooit succesvol zullen worden online

Vorige week nog zaten we in groep aan tafel te praten over hoe de tijd weeral voorbij vliegt.  2019…  Grappig hoe iedereen dan tegelijk eens lichtjes zucht. 🙂  En…

 

met al die nieuwe tools en technieken op het internet, ze vliegen ons om de oren. Ook voor mij is het soms naar adem happen.  Volgens Unizo KMO cijfers van 2018 heeft 92% van de zelfstandig handelaars op zijn minst een website of facebookpagina. Maar ervaren de meeste gebrek aan tijd, kennis of goede ondersteuning.  Heb jij dat ook? Het zijn de veel voorkomende struikelblokken van zelfstandig ondernemers. DRUK DRUK DRUK.   Maar er zijn ook nog 7 dieper liggende redenen waarom de meeste ondernemers nooit succesvol zullen worden online, ondanks het hebben van een mooie website en een actieve facebookpagina…


Mensen voelen zich niet aangesproken

Mensen vinden je website niet interessant genoeg omdat ze zich bijvoorbeeld helemaal niet aangesproken voelen door jou of door je aanbod. Het klikt niet met de dingen die je online de wereld in stuurt. Of hun vertrouwen ontbreekt (nog). Of je echte persoonlijkheid matcht niet met hetgeen je naar voor brengt op het internet.

En dat voelt raar.

Maar je kan dat al verbeteren.


Bijvoorbeeld door vlotter lezende teksten op je website te plaatsen.  De meeste ondernemers willen gewoon te deftig zijn met hun teksten. En dat is zo saai!

Want het leest lastig en je valt er van in slaap.

1. Het soort taal dat je gebruikt

Wist je dat het is bewezen dat mensen letterlijk wakker schieten als ze een tekst lezen in spreektaal?

Zo deden ze een vergelijkend onderzoek tussen twee groepen studenten. De ene groep kreeg ‘deftig’ geschreven leerstof en de andere groep een wat losser lezende tekst in spreektaal. Naar het schijnt scoorde de groep met leerstof in spreektaal 20 tot 46 % beter toen ze na de cursussen werden getest.

Want als je iets leest in spreektaal dan denken hersenen dat er een echt gesprek wordt gevoerd. Dat komt door de directe aanspreekvorm. Het maakt de tekst persoonlijker en eenvoudiger.
Dus ook de hersenen van slimme, serieuze en grote klanten vinden het leuk om eenvoudig geschreven tekst te lezen.

Je maakt de beste indruk als je begrijpelijk schrijft. Korte zinnen lezen makkelijk.

En een goed verhaal is vast ook leuk. 🙂

2. Het ontbrekende verhaal

Want zeg nu zelf: opa die vertelt van ‘vroeger’, de voorleesverhaaltjes die we kregen als kind, of die flauwe mop aan de toog… We houden er allemaal van!



Ik herinner mij ook een oud collega die zo smakelijk kon vertellen. In zijn bruin jasje met streepjes. Heel rustig en beheerst met de nodige pauzes en pretlichtjes in zijn ogen terwijl hij doorging.

Iedereen lag aan zijn lippen. Het was telkens muisstil terwijl hij vertelde…

Hij gebruikte van die prachtige omschrijvingen. We konden het ons levendig inbeelden.

Verhalen zijn van alle tijden en je hebt zeker de aandacht als je een verhaal vertelt. Als je wil dat mensen je website, je organisatie of je product onthouden, gebruik dan de kracht van het verhaal.

En zeker als je het beeldend brengt. Want dát blijft plakken.

3. Kan men je verhaal onthouden?

Susan Weinschenk, een Amerikaanse breinwetenschapper, legt in haar boek Neuro Web Design uit dat mensen meestal niet denken in de vorm van woorden, maar wel in beelden.
Dat heb ik ook. Ik ben een beelddenker. Vertel mij iets en ik zie het direct in gedachten gebeuren.

We onthouden blijkbaar sneller en beter informatie via beelden.

Je maakt je website dus een stuk interessanter door de suggestie van een verhaal te wekken aan de hand van vergelijkingen bijvoorbeeld.

Je hoeft niet te starten met “er was eens…”.

Je kan je bedrijfsverhaal even goed opstellen zodat je klant zich erin herkent.

Want hoe jij ooit begon is misschien waar jouw potentiële klant zich nu bevindt…

Voorbeelden:

  • Gebruik leuke anekdotes vanop de werkvloer.
  • Vertel succesverhalen en de voor- en na situatie
  • Vertel over vreemde ervaringen bij klanten.
  • Schets hoe een doorsnee werkdag er voor jou uitziet
  • Hoe jij van maatje 42 naar maatje 38 geraakt bent
  • Wat je allemaal hebt gedaan om je bioproduct op de markt te brengen
  • Of hoe een paniekervaring ervoor zorgde dat jouw klant bij jou kwam aankloppen
    enz.

Zelf vertel ik zo nu en dan een verhaal door middel van een nieuw blogbericht op mijn website hier. 

(Bijvoorbeeld link ik vanop mijn homepagina naar het succesverhaal waarbij frituur ‘t Brochetje Beste Frituur van Vlaanderen 2018 is geworden.)

 

Helaas liggen de meeste blogs op bedrijfswebsites er nogal droog en verlaten bij.   Een beetje zoals een woestijngrond met een voorbij waaiende stofbol en een westerndeuntje… 😉

Zo bijvoorbeeld met één blogvermelding over de vorige vakantiesluiting…  Alleen, daarmee ga je het niet redden.  Blogberichten zijn nochtans hét middel bij uitstek voor het vertellen van je VERHAAL.

Ook testimonials. Dat zijn klantenervaringen. Het zijn eigenlijk wel miniverhalen van klanten. Hoe ze de samenwerking met jou hebben ervaren.
Ik gebruik die op mijn website en het is opvallend hoeveel positieve reacties ik hierop krijg en hoeveel vertrouwen het geeft. Keer op keer!

Vraag daarom gerust naar testimonals aan je klanten. Je kunt je klanten vragen om hun ervaring naar je toe te sturen via email. In een paar zinnetjes.  Waarom kozen ze voor jou? Hoe zijn ze er beter van geworden?

(Dit is een voorbeeld van een klantentestimonial op mijn website:)

Maak er een item van. Het werkt!

En doe het allemaal in je eigen stijl.  Niet te lang staren naar anderen.  Dat geeft teveel stress en uitstelgedrag.  Ga aan de slag met je eigen stijl en breng wie je bent. Veeg eens je voeten aan al die deftigheid en kom binnen met een knal!

Je valt positief op met jouw unieke zelf. Want eigenheid trekt aan.  Breng je verhaal en zet de kracht van je bestaande klanten in.

Want hoe ga je anders die nieuwe bezoekers blijven boeien?


Op voorwaarde dat je geen tegenwerking van Google krijgt…

Dat is meteen de dieper liggende reden #2 waarom ondernemers nooit succesvol zullen worden op het internet is:

 

Google hanteert nieuw systeem

Mocht Google er niet zijn dan zou het zoeken naar informatie op het internet een onbegonnen zaak zijn.  Omdat Google deze plek structuur geeft.  En tussen de eerste 10 zoekresultaten staan op bepaalde zoektermen wil wel elke ondernemer.

Maar terwijl de meeste nog bezig zijn met het mobielvriendelijk laten maken van hun oudere website om zo ook een betere positie te krijgen, zijn anderen al aan het stressen over de nieuwste evolutie die ze zien bij de zoekgigant.

Is het je al opgevallen bij je laatste zoekopdracht dat Google meteen de gevraagde info toont door middel van een infobox?  Google is van plan om dit steeds vaker te doen.  Door middel van de Knowledge Graph.  Voor velen is dit zorgwekkend en er zijn veel tegenstanders.  Omdat men vreest dat het betekent dat mensen niet meer zullen doorklikken naar de inhoud van je website om meer te lezen. 

Zo ontstaat het risico dat jouw aanbod op je website bijgevolg veel minder zichtbaar zal worden in de toekomst.

(Voorbeeld van een zoekopdracht met directe vertoning door Google van een rekenmachine waarbij de zoekvraag al wordt uitgerekend voor jou:)

(En als je overweegt om kippen te houden, dan hoef je ook al niet meer door te klikken voor deze vraag:)

We verliezen tijd

De cijfers liegen er niet om.  Volgens statistieken zou al meer dan 50 % van mobiele gebruikers NIET meer doorklikken naar de eigenlijke website en enkel deze nieuwe techniek van Google gebruiken.  Opvallen met je eigen verhaal en unieke straffe content maken wordt dus nóg belangrijker.  Informeren van mensen en verzamelen van data.  Meer dan ooit is het goed om er NU mee te starten.  Van morgen is geen sprake meer.  De trend naar Google Voice Search en de opkomst van de slimme speakers in de huiskamers maken deze uitdaging compleet. Als ondernemer worden we steeds harder uitgedaagd om mee te gaan in de veranderingen en flexibel te blijven.  Hoe ga je daar als kleine zelfstandige mee om, zonder hopeloos achter te komen?  Hoe val je op in de massa?

Een ding is zeker. Om je aanbod te kunnen doen heb je in de eerste plaats mensen nodig aan wie je je aanbod ook kan TONEN. Welk systeem je daarbij gebruikt of hoe je het aanpakt kan je eventueel kopiëren van anderen.  Al is niet iedereen gelijk en niet elke aanpak is zomaar succesvol.

Je hoeft niet ALLES te gaan doen. Een unieke combinatie van 2 sterke elementen die bij je bedrijf passen kan voor jou al de ultieme oplossing zijn.

 

 

Deel dit artikel
Share on Facebook

Facebook

0Share on LinkedIn

Linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *