Ben jij zoals een parapluverkoper?

Gisteren belde een goede vriend mij op om te vertellen over zijn reis.  Hij was kortgeleden vier dagen gaan citytrippen naar Pisa, de mooie stad in Toscane (Italië).  Hij vertelde dat hij lekker gegeten had, veel gewandeld (ja, het is nogal een wandelfanaat) en ook wel een beetje geshopt.  Ik kon me al meteen het plaatje voor de geest halen.  Hij vertelde over iets dat me doet denken aan een sterk staaltje flexibel ondernemerschap…

De citytrip

Een lekkere ijscrème onder een zonnehoedje in een smal gezellig straatje met leuke souvenirwinkeltjes.  De foto van die scheve toren zal ik dan wel een dezer dagen zien passeren denk ik 😉

Dus ik helemaal mee in het plaatje, vertelt hij me dat het eigenlijk de volle vier dagen nogal wisselvallig weer was geweest.  Een beetje regen, een beetje wind en niet overdreven warm.  “Jammer, maar het mooie weer maak je uiteindelijk zelf natuurlijk”, zei hij.

flexibel-ondernemer

Een beetje gebabbel verder hoor ik zijn opmerking over de parapluverkopers aldaar.  Dat er op elke hoek van de straat wel iemand stond paraplu’s te verkopen met het regenweer.  En dat deed me meteen denken aan ooit die keer op de Gentse Feesten.  

 

En dan die keer in Gent

Het was een mooie namiddag en ineens kwam er een donkere wolk en een wolkbreuk om U tegen te zeggen.  Mensen flitsten naar alle uithoeken van de straat om een schuilplaats te vinden maar er was zo goed als geen ontkomen aan.  Je ging en je zou nat worden tot op je onderbroek!  Als bij wonder stond ik net op dat moment op de juiste plaats: aan ‘het kleinste straatje van Gent’ vlak aan een stand van de paraplu winkel.

En je zag het gebeuren.  De goede man (verkoper) kreeg een ingeving ter plaatse, rende naar binnen en kwam even later terug naar buiten met een bordje: “sterke paraplu’s, tegen weer en wind bestand” (of zoiets in die genre).  Ja, er waren ook nogal wat rukwinden op dat moment. 😉  Nog nooit haalde ik zo snel m’n centen naar boven om een ‘sterke’ paraplu te kopen.  En ik was niet alleen met dat idee!  Ik heb hem trouwens nog altijd die paraplu.  (Al begint hij nu wel een beetje van zijn pluimen te verliezen.)

 

Flexibel zijn als ondernemer

Anyway, waar ik wil toe komen is dit.  Die man van de paraplu winkel en al die andere verkopers op hoeken van straten in alle landen van de wereld hebben één ding met elkaar gemeen: het zijn slímme ondernemers.  Ze zijn flexibel en op het moment dat de nood het hoogst is voor hun product, schieten ze in actie.  Zie je ze paraplu’s verkopen bij volle zon en 30 graden?  Ik dacht het niet!  Maar wie paraplu’s verkoopt als het regent heeft een grotere kans op betere verkoop.  Dan denk ik spontaan aan de 80/20 regel.

 

Zie jij ook die kansen?

Ben jij ook die slimme ondernemer die kansen ziet en flexibel is op het juiste moment?  Je kunt dit principe offline toepassen in je winkel maar evengoed online met je shop of je website.

Zijn er bepaalde events waarbij er een hogere nood is aan jouw product?  Dan is het misschien mogelijk om bepaalde fangroepen e.d. aan te spreken/schrijven met een link naar je pagina en aanbod.  Ga er even bij zitten om na te denken en schenk jezelf gelijk iets in.  😉

Waar is er nood aan jouw product en waar willen mensen door jou geholpen worden op het juiste moment?  Als jij als ondernemer op het juiste moment een probleem kan oplossen, dan klaart de hemel weer een beetje op…

 

Wil je graag een adviserend gesprek omtrent je online activiteiten?  Neem dan contact op met mij.

 

2 Comments
  1. Goedemorgen Els,

    Mooi verhaal, en inderdaad heel herkenbaar.

    Daar waar een tank aan het lekken is, of mensen zonder verwarming zitten, ja daar voel ik me ook beetje paraplu verkoper…….

    Tot morgen !!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *