Hoe perfectionisme omzeilen? [met video]

Vaak willen we het helemaal perfect hebben. En een overmaat aan perfectionisme is een businesskiller. De exact juiste afstand tussen twee prentjes op een nieuwe website ‘in aanmaak’. Een minimum aantal volgers alvorens we (durven) starten met bloggen en social. Wachten op de lancering van de website alvorens te starten met het bouwen van een schare fijne fans. En zo gaat de tijd voorbij… dikwijls een aantal maanden vooraleer elk minuscuul detail is bekeken en overdacht. En dan nóg zal er iets tussenkomen dat ons weerhoudt om er vol voor te gaan. Wanneer had je voor het eerst het idee om online te gaan? En ben je intussen al de “overdenk- en verbeterfase” gepasseerd?

Perfectionisme komt in vele vormen. Ook bij het uitbouwen van je online business en laten bouwen van een nieuwe website kan perfectionisme je creativiteit en vooruitgang ferm voor de voeten lopen. Hier drie zaken die je beter vermijdt:

 

De website van een concurrent kopiëren

Het nabootsen van een website van je concurrent, omdat je deze heel erg mooi vindt, kan gevaarlijk uitdraaien. Je steekt heel veel tijd in vergelijken en bewonderen. Je websitebouwer vindt het wel fijn om een exact voorbeeld te hebben maar naar resultaten toe, als internetondernemer, hou ik er niet zo van. Want elke onderneming heeft zijn eigenheid. Een eigen stem en stijl. Ken jij de resultaten van je concurrent enkel afgaande op zijn mooie website? Een website waar je eigen stem in naar voor komt, gecombineerd met een mix aan juiste marketingtools, brengt jou je eigen cliënteel. Ga je eigen weg.

 

Nog niet starten met ‘de rest’

Is de websitelancering ‘voorzien’ voor binnen een paar maanden? Wat doe je dan in de tussentijd? De tijd laten voorbij gaan en uitkijken naar de nieuwe huisstijl? Wie slim is gebruikt deze periode goed. Bijvoorbeeld met het opzetten van een social media kanaal, starten met social bloggen en fans tot ambassadeurs omvormen. Maar nog belangrijker: het starten met bouwen van je eigen (email)databank met goede contacten die interesse (zullen) hebben in je product of dienst.

Eenmaal de lancering van je website daar is, dan heb je meteen een zeer goede achterban om je nieuwe website aan te tonen. De wachttijd is dan heel nuttig geweest en dik in het voordeel van je bedrijf ingezet.

 

Perfectionisme en demotivatie

Perfectionisme kan ons zodanig verkrampen dat de motivatie die we in het begin hadden voor een project, al snel helemaal verdwijnt. Het gekende “Niet opgeven!” is soms lastig. Er zijn nu eenmaal leuke en minder leuke dagen. Maar zoals bij alles: niks meer doen, twijfelen, stoppen… is achteruitgaan. Hoe ga je toch door, ook als je niet meer gemotiveerd bent?

Xandria Ooi brengt in dit filmpje een heel goede beschrijving van het fenomeen en wat je eraan kunt doen. Hoe motiveer je jezelf om verder te doen? Het stukje waar ze spreekt over ‘het mechanische’ vond ik heel verhelderend…

 

 

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *