Functioneel webdesign door Beels.be

Vroeger was het nog niet de norm, nu laat iedere zichzelf respecterende ondernemer zijn website bouwen.  Slechts een online visitekaartje of een volledig uitgewerkt communicatieplatform?

 

CMS systeem website

De website werd vroeger gebouwd in een statisch systeem.  Eenmaal online betekende dat voor de ene direct een schot in de roos, terwijl de andere achterbleef met een financiële kater zonder resultaten. Een website zelf kunnen onderhouden als zelfstandige, daar was toen vaak geen sprake van. Voor elke kleine aanpassing was je verplicht om je webmaster aan te spreken.

functioneel webdesignSinds de komst van CMS systemen en “bouw-zelf-je-eigen-website”-pakketten is er een shift gebeurd.

Een ondernemer kon er nu voor kiezen om zelf zijn site te bouwen en onderhouden, of om het werk uit te besteden aan webmasters die er zich in tussentijd in gespecialiseerd hadden.  Een van die CMS systemen heet WordPress.

Vroeger bouwde ik websites in bv. Dreamweaver en dan ben ik ook overgeschakeld op WordPress voor websitebouw.  Webshops bouw ik aan de hand van andere systemen.

 

WordPress

De reden dat duizenden professionelen, net zoals ik, kiezen voor WordPress om websites te bouwen is o.a. omdat het zo Google vriendelijk is. Google is dol op WordPress sites omwille van de blogmogelijkheden en z’n SEOoptimalisatie mogelijkheden. In feite is WordPress al 50 % geoptimaliseerd op het moment je ervoor kiest. Het is kwestie om nog verder door te optimaliseren naar 100 % bij de feitelijke opbouw van je website.

Het is heel gebruiksvriendelijk, ook voor de klant.  Zo kan de ondernemer zelf achteraf ook wijziginen aanbrengen indien hij dat wenst.

 

Stap naar fris en dynamisch

functioneel webdesign Beels.beSommige ondernemers hebben nog steeds die statische website van vroeger online staan. Enerzijds door de financiële kater van toen.  Anderzijds door het overaanbod aan pakketten, prijsformules, webmasters en beloftes.  

Heb jij intussen al de stap gezet naar een goed draaiende frisse en dynamische website? 

Want het probleem is dat een statische website van toen niet meer kan opboksen tegen de dynamische website die zoekmachinevriendelijk is en waar regelmatig nieuwe content op verschijnt.

 

Betere ranking mobielvriendelijke website

Google gaat bovendien nu ook elke website die is aangepast om te lezen op smartphone en tablet (“mobile friendly” of mobielvriendelijk) beter laten ranken (hoger laten scoren) in de zoekresultaten.

 

Opgelet bij webdesign

Ondernemers die intussen wel al de stap hebben gezet om hun website op de juiste manier te laten vernieuwen zitten soms met het probleem dat hun website er wel is, maar evengoed niet kan bestaan.

Wat bedoel ik daarmee?

De website ziet er wel mooi uit met een mooi design en is aangepast aan de smartphone en tablet.  Helaas komt er geen kat naar kijken.  Laat staan dat hun websitebezoeker doet wat de ondernemer wil dat hij  doet: contact nemen, offerte aanvragen, doorklikken, aankopen enz.  Of waarom komt een bezoeker langs op de website en klikt hij meteen terug weg zonder ooit terug te komen?

Ontbreekt hier een online plan?

 

99 % komt nooit meer terug

Er kunnen een aantal redenen zijn die ervoor zorgen dat je website op dit moment nog niet het gewenste succes heeft:

  1. De ondernemer zet te veel informatie op de website. M.a.w. de bezoeker krijgt ineens te veel keuzes en krijgt keuzestress.  Tip: Durf dingen weglaten.  Door je doelpubliek beter te kennen werk je gerichter.
  2. De website is te creatief en te grafisch opgemaakt waardoor de bezoeker te lang moet zoeken om te weten hoe alles in elkaar steekt omdat hij de website gewoon “niet snapt”.  Zorg dus voor herkenbaar functioneel webdesign.
  3. De website is niet mobielvriendelijk waardoor er instant ergernis ontstaat bij de bezoeker.
  4. De website werkt te traag.  80 % van de bestaande websites werken te traag wat ook nadeling is voor de ranking in Google.
  5. De website heeft geen doel, er is geen call-to-action.  Tip: Bepaal het doel van elke pagina op je website. Is het de bedoeling dat mensen hier hun gegevens achterlaten?  Zich inschrijven? Iets kopen? Pas je doelen daaraan aan.
  6. De “customer journey” is veel te kort. Maak van je website een informatiepunt waardoor de bezoeker niet meteen het gevoel krijgt dat hij iets moet, maar eerder zich kan informeren.
  7. Er is geen systeem aanwezig die de bezoekers laat terugkomen. 99% van de bezoekers komt nooit meer terug.  Gebruik bijvoorbeeld emailmarketing en social media technieken om bezoekers terug te kunnen laten komen.
  8. Het grote plaatje ontbreekt. Er is geen samenhang in online activiteiten.  Maak echter de sprong van website naar online business om een vaste waarde te worden met je bedrijf op het internet.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *