Waarom je webshop niet verkoopt?

Je hebt je hart en ziel gestoken in het opzetten van de perfecte online shop.  Aan elk elementje heb je hard gewerkt om ervoor te zorgen dat al je producten er prachtig uit springen.  Maar hoeveel kortingsbonnen en promoties je ook voert, het lijkt er niet op dat de verkoop snel zal stijgen.  Ondanks al je goede bedoelingen en inspanningen, blijkt het niet het succes te zijn zoals verwacht… Je webshop verkoopt niet.  Wat is een mogelijke reden en wat kan je er aan doen?

Je webshop verkoopt niet?  4 mogelijkheden:

  1. Je bent té verkoperig (of juist helemaal niet):  Zoals je zelf wellicht al eens ondervonden hebt, loop je niet warm van de schreeuwerige verkoopberichten voor producten die gesponsord langskomen op je Facebook prikbord.  Vooral omdat deze steeds hetzelfde blijven doen.  Ze schreeuwen vooral: “Koop mij nu!”.  Maar zulke methodes werken niet zo goed meer…  Er is een andere benadering nodig om mensen te laten doorklikken naar je shop.  Aan de andere kant, als je nooit om de verkoop vraagt, zullen mensen wel heel gecharmeerd zijn van wat je weggeeft.  Je krijgt dan heel enthousiaste berichtjes en felicitaties over de mooie look van je shop en producten, maar de verkoop blijft uit.  Een gulden middenweg vinden is aangewezen.  Het komt erop neer om regelmatig waarde te geven aan je bezoekers (zonder ‘verkoperig’ te zijn) en ook regelmatig met hen in contact te blijven.    Want uit het oog is…  En nu en dan eens echt durven te vragen naar de verkoop, op het juiste moment.

  2. De juiste klanten: Niet alleen is het belangrijk om te weten wanneer je om de verkoop kan vragen, maar ook aan wie je het vraagt.  Je kunt fantastische producten hebben, maar als je ze aan het foute doelpubliek toont dan zullen zij zich niet aangesproken voelen.  Stel deze vragen: “Wat verkoop je precies?”, “Wie kan mijn product gebruiken?”, “Wie voelt er zich aangesproken door mijn product?”.  Doe een kleine advertentie test via sociale media om te kijken welk type mensen meer of minder reageren op je inhoud.  Verfijn en ga vervolgens veel gerichter werken op het geïnteresseerde publiek.  Vaak is het slechts een wijziging van je eigen manier van denken.  Waar je voordien je product aanbood aan de volledige ‘gemeenschap’ is het misschien interessanter om gepersonaliseerde pakketjes aan te bieden aan bepaalde interessegroepen waardoor je aanbod veel sterker zal aanspreken.  Om dergelijke zaken uit te vissen zijn kanalen als Facebook en LinkedIn heel erg geschikt.  En voel je dat er iets verschuift door deze andere aanpak, ga dit signaal dan niet negeren en werk het verder uit.

  3. Toegankelijkheidsprobleem: Soms verkopen je producten in je shop niet goed, simpelweg omdat bezoekers er moeilijk toegang toe hebben.  De webshop is onoverzichtelijk of wordt slecht weergegeven op verschillende browsers.  Je webshop is nog niet responsive (aangepast om te lezen op smartphone en tablet) of heeft een heel lastig en lang betaalproces.  Laat daarom je design, je webshop structuur en check-out pagina eens nakijken.  Bijvoorbeeld het overstappen van een langdradig en moeilijk betaalproces naar een one-page-checkout heeft al voor vele ondernemers een oplossing geboden.

  4. Denken dat het uit de lucht komt gevallen: Een toevalsverkoop is mogelijk maar regelmatige verkopen van een geïnteresseerd publiek krijg je nadat je zelf de juiste stappen hebt ondernomen.  Actie = reactie

Meestal zijn je producten dus wel prima, maar ligt het aan iets anders waardoor je webshop (nog) niet goed verkoopt.  Is je aanpak té direct of net niet direct genoeg?  Spreek je het foute publiek aan of ligt het aan de gebruiksvriendelijkheid van je webshop?  Of doe je helemaal niks?

 

Wil je graag een review van je huidige webshop om te kijken waar het schoentje wringt?  Neem contact op met mij.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *