Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

“Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?” In eender welke sector je actief bent, een website hebben alleen is niet voldoende.  Er moeten ook bezoekers naartoe willen komen.  Ik geef je hier graag 5 tips om niet alleen meer bezoekers te krijgen maar uiteindelijk ook om er meer leads en meer verkoop mee te krijgen in je zaak.  Want daarvoor doen we het toch uiteindelijk?  Hier lees je alvast tip nummer 1 van de 5:

 

1. Publiceer nieuwe inhoud (content) op je website

Publiceer regelmatig nieuwe inhoud op je websiteblog. Een vaak voorkomende bezorgdheid die ik hoor van mensen is: “Ja, maar ik heb niet zoveel ideeën, ik weet niet waarover geschreven…” Straks meer daar over.  Waarom het publiceren van nieuwe inhoud op je website een groot deel van je online besteding zou moeten zijn?

Een van de beste plaatsen om bezoekers te halen is uit Google. En Google houdt van inhoud. Belangrijker nog, Google houdt van níeuwe inhoud. Als je nooit iets nieuws erbij plaatst op je site, gaat Google denken dat je website oud is en ga je na verloop van tijd steeds meer zakken in de ranking. Mijn ervaring leert dat dit juist is 😉 Andere websites die wel regelmatig nieuwe inhoud blijven publiceren zal Google dan voorop trekken.

Nieuwe inhoud publiceren stelt vroegere bezoekers ook in staat om terug te komen naar je website en je aanbod te zien door een nieuwe bril. Als ze naar je site terugkomen, en niks is veranderd, dan zeggen ze waarschijnlijk: “Wel, er was niks vroeger, er is nu ook nog steeds niks nieuws, niets is veranderd, ik ben terug weg…”

Met nieuwe inhoud kan je deze bezoekers terugbrengen, en je aanbod in een nieuw licht positioneren. En dan kan je dat bovendien op een luchtige manier doen, zonder te pushen. Dus meer sales e.d. halen aan de hand van eerdere bezoekers? Zit er dik in.

Waarschijnlijk vraag je je nog steeds af: “Ja maar Els, waar haal ik dan ideeën voor nieuwe inhoud op mijn site?” Ik haal in de eerste plaats inspiratie uit de praktijk en praktijkvoorbeelden.  Ook uit cursussen en opleidingen. Als ik naar een seminar of ander evenement ga neem ik notities die dan weer stof zijn om er verder iets gepersonaliseerd rond te maken. Boeken die ik lees en zaken die ik daarin aanstip, elk element op zich heeft zijn eigen nieuwe mogelijkheid om iets over te schrijven.

Maar bovenal dus: de praktijk. Ga daarom even na wat er in jouw eigen vakgebied leeft en waar jij zoal mee bezig bent.  Hou het bij en schrijf het op.  Hier even wat hapklare topics uit de mouw, in een lijstje van 10:

  • som voordelen op, wat kan je en wat ben je aan het doen
  • deel een lijstje van dingen om te vermijden
  • deel een “zeker te doen” lijst
  • ga dieper in op een “vraag van de week”
  • deel informatie van iemand anders (met bron), waarbij je een eigen insteek/mening meegeeft
  • voorspel wat komende trends zullen zijn binnen je vakgebied
  • ga dieper in op de meest gestelde vragen in je winkel/vakgebied
  • speel in op seizoenen en feestdagen. Werk met seizoensgebonden acties.
  • documenteer “een dag uit het leven van…”
  • rapporteer over een gevolgde opleiding/seminar/netwerkevent

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Nieuwe inhoud dus.

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website – tip 2:

2. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Kies de juiste zoekwoorden bij je gepubliceerde inhoud en optimaliseer je gepubliceerde stuk. Zorg ervoor dat Google elk stuk kan vinden en kan tonen aan mensen die op die zoekwoorden of zoekzinnen zoeken.

 

Hoe je meer naamsbekendheid krijgt voor je bedrijf online

 

De 3de tip om meer bezoekers naar je website te krijgen is:

3. Creëer een achterban

Sociale signalen. Zaken zoals interactie en betrokkenheid, reacties en hoelang mensen op je website blijven en doorklikken. Bekijken ze een volledige video of breken ze af. Dat en nog meer, zijn allemaal zaken waar Google nu meer en meer op let om je hoger te ranken of niet.  Als je deze elementen kunt stimuleren door een achterban (kleine community) op te bouwen en hen deze dingen te laten doen, dan werkt dat in je voordeel.

Een mooi voorbeeld is klant Frituur t’Brochetje waarbij we eerst hebben gefocust op het sociale media “tribe” verhaal. Ze hadden nog niks op het internet, en op drie jaar tijd zijn ze gegaan naar een situatie waarbij elke post schitterend opgepikt wordt door hun super enthousiaste fans.  Met meer omzet, klanten en groei van hun zaak als natuurlijk gevolg.

Een andere klant, een B&B in Zuid-Frankrijk, had ook nog geen website of social media verhaal. Opnieuw eerst gestart met het bouwen van de achterban via sociale media. Met als gevolg: bij het lanceren van de website hadden ze meteen een veel groter platform om hun info mee te delen.  Het enthousiasme van de volgers was er, en de boekingen kwamen meteen binnen in de eerste week na lancering van de website. Hadden ze dit niet gedaan, dan zat de kans er dik in dat het heel stil was gebleven bij de lancering…

En dan hadden ze waarschijnlijk ook iets minder deze 4de tip volgehouden:

4. Post/deel op sociale media

Iets delen op sociale media stuit soms op protest. Geen protest van anderen maar vanuit jezelf. Is het wel goed genoeg? Geef ik niet teveel weg? Gaan mensen het niet dom vinden? Kom ik misschien te verkoperig over?

Als je goede inhoud publiceert, met de positieve intentie om mensen te helpen, dan is er geen enkele reden om bezorgt te zijn. Zolang het relevant is en van waarde is.

Waar ikzelf een tijdje mee in de knoop zat was de vraag: “Wat zet ik op mijn sociale media tijdlijn, en waar ga ik mee adverteren, zodat ik mensen niet onnodig spam?” Omdat het belangrijk is om die gezonde balans te vinden.

Waar ik achter kwam is dat er technieken zijn, om met goede inhoud, je groeiende achterban te boeien.

En tenslotte tip nummer 5 voor meer bezoekers naar je website:

5. Stuur een email

Stuur een email naar je e-maillijst. Naar de mensen die zich inschreven op je nieuwsbrief of iets van je hebben gedownload of aangekocht in het verleden. (GDPR alert! zorg ervoor dat je e-mailmarketing goed is ingericht volgens de regels van de privacywetgeving en dat je op een legale manier aan deze gegevens bent geraakt.)

Als je een nieuwe publicatie doet op je website, stuur simpelweg een email naar je lijst waarin je zegt: “Hey, ik heb iets nieuws op mijn website/blog/YouTube enz. over X, Y, Z, Ga even kijken als je daar zin in hebt!”

En zelfs als je slechts een kleine lijst hebt, start daar mee. Dat is een snelle en makkelijke manier om mensen die jou al kennen, terug te brengen naar je website en aanbod.

 

Graag meer naambekendheid voor je bedrijf?  Klik op de foto voor meer info:

Hoe je meer naamsbekendheid krijgt voor je bedrijf online

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
53Share on LinkedIn
Linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *