3 onbewuste dingen waarmee je websitebezoekers mateloos ergert

Iedereen kent wel de doorsnee toestanden waar websitebezoekers (wij incluis) een hekel aan hebben. Linkjes die niet werken. Contactgegevens die nergens vindbaar lijken. Omdat we ook maar mensen zijn. En ondanks dat we deze zo goed mogelijk trachten te vermijden op onze eigen bedrijfswebsite, zijn er toch dingen die we eigenlijk helemaal onbewust doen waardoor we nog steeds potentiële klanten wegjagen.

 

1. Je hebt het enkel over je bedrijf en jezelf

Jouw website is jouw visitekaartje. Je mag het gerust over jezelf hebben. Maar wel met mate. En op de juiste plaatsen. Te veel roepen over jezelf dat je goed bent, kan wel tegen je keren.  Websitebezoekers zijn in eerste instantie op zoek naar een oplossing voor hun probleem of situatie. Niet per se om jouw bedrijfshistoriek en CV vanbuiten te blokken.

Om een oplossing voor een probleem of situatie te kunnen bieden is het belangrijk om je doelpubliek goed te kennen. Waar zitten zij mee? Waar kan jij hen nu mee helpen? Dan kan je in die termen beter communiceren op je website.

Een fictief voorbeeld: “Heb je moeite met lang zittend werken en voel je steeds die knagende onderste rugpijn? Test nu gratis gedurende 14 dagen onze ergonomische bureaustoel. ”  In plaats van: “Wij zijn reeds 30 jaar actief in ergonomisch zitcomfort en wij staan graag tot uw dienst.”

Laat je bezoeker voelen dat je rechtstreeks naar zijn probleem gaat en geef daarbij al een eerste oplossing. Dat scheelt.

 

 

2. Je stuurt je bezoeker een doodlopende straat in

Vorige week nog bij een wandeling had ik het bordje van de doodlopende straat over het hoofd gezien. Dat kan lastig zijn als je aan het einde komt. Het enige wat je dan kan doen is terug naar start. 😉

Op een website komen we dat ook soms tegen. Dat een pagina ons geen andere keuze geeft dan terug naar start. Er zijn geen kruimelpaden zichtbaar. Of het menu ontbreekt. Of de pagina zet niet aan tot actie of om door te klikken.

Je staat op een doodlopend punt. En dus…

 

 

3. Je website is geen topverkoper

Ooit al eens een verkoopgesprek meegemaakt waarbij de verkoper op het eind zegt: “OK, je hebt alles gezien, ik laat jullie dan maar…”

Neen, natuurlijk niet! En wat zou dat ergerlijk zijn… je tijd geven aan een verkoper die je uiteindelijk geen aanbod doet.  Dat is als een open einde bij een film.  Het voelt altijd wat ongemakkelijk.

Een goede verkoper zal zijn verkooppraatje steeds afsluiten met een concrete vraag. “Hoeveel wilt u er mevrouw? Eén of twee?”

 

Bekijk elk van jouw pagina’s op je website en stel jezelf deze vraag:

  • Wat bied ik aan?
  • Waar begeleid ik de mensen naartoe?
  • Wat wil ik dat ze hier doen?

En geef dan ook die mogelijkheid.

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *