Zo val je direct op bij potentiële klanten

Ben je al eens naar een ontbijtvergadering geweest waar je jezelf en je bedrijf kort mocht voorstellen? De aanwezige vaste leden (ondernemers) stellen zichzelf dan gedurende een kleine minuut voor aan de rest van de zaal. Daar zitten ook nieuwe mensen tussen: zaakvoerders uit de streek die op bezoek komen om te netwerken. We vertellen wat we doen, voor wie we het doen, enzovoort.

De meetings verlopen meestal hetzelfde, maar soms gaat het ook anders. Zo zijn er momenten dat we afwisselend een ander lid zijn bedrijf laten voorstellen. Instant stressmomentje 😉 Tegelijk geeft het nieuwe energie en een frisse kijk op die andere onderneming. Daarbij is me ook iets opgevallen.

Het is niet iedereen gegeven om los uit de pols te praten voor een groep van 30 man zonder daarbij de draad kwijt te raken. Ik bereid mijzelf graag voor op zoiets en heb een aantal vaste notities. Helaas is los uit de pols spreken niet mijn talent…

Bij ons ‘blaadjeslezers’ viel het me op dat sommigen zich hadden geïnspireerd op de website van de collega, en dat er ook zijn die de tekst van de bedrijfswebsite van die collega rechtstreeks aflezen…

Je voelt dan direct het verschil met heel lange, zware zinnen soms.

Omdat tekst op een website binnen bepaalde sectoren kan neigen naar bombastisch, met grote moeilijke woorden en ingewikkelde zinsbouw. Omdat we denken dat we anders niet “professioneel” genoeg overkomen.

Gek genoeg is het net dat bombastische dat mensen laat weglopen, denk ik. Hoe eenvoudiger en duidelijker je schrijft op je website, hoe leuker het is voor mensen om je te volgen. Iedereen kan dan bovendien sneller begrijpen wat je doet.

De vraag die je je moet stellen is eigenlijk: “Waar help ik mensen mee?”

Stel, je doet iets met gras.

Potentiële klant 1 zegt: “Mijn gras is helemaal verdord door de hete zomer. Wat kan ik doen om het weer gezond te krijgen?”

Klant 2 zegt: “Ik heb geen tijd om mijn gras te maaien. Moet ik een robotmaaier kopen of een tuinman inhuren?”

En nog iemand anders zegt: “Ik kocht een huis met een wilde tuin. Hoe kan ik deze omtoveren tot een strakke Franse tuin?”

Deze drie klanten hebben allemaal iets met gras. Tegelijk hebben ze elk hun unieke uitdaging. En jij en de klant willen elkaar in het midden vinden.

Help jij ‘iedereen’ die een tuin heeft of help jij mensen met een specifieke uitdaging met hun tuin? Juist ja.

Als je de uitdaging van jouw ideale klant eenvoudig kunt benoemen, dan voelen mensen beter en sneller de klik. Dan wordt het een stuk fijner om jezelf aan een zaal ondernemers voor te stellen. Of dan heeft jouw collega het niet zo lastig om à la minute jouw bedrijf voor te stellen.

Doe het niet voor mij, doe het voor alle ‘blaadjeslezers’ in Vlaanderen 😉

Zo kan ik jou helpen:

  1. Als je een nieuw product of dienst in de markt wil zetten, geen idee hebt hoe jouw ideale online business eruit kan zien of je ideale klant wil ontdekken: kies dan voor online bedrijfsstrategie en geniet van 30% korting met de KMO-Portefeuille (met uitgebreid adviesverslag & implementatieplan op maat) – is nu beschikbaar
  2. Als je een of meerdere elementen van je marketing wilt aanpakken en het zelf wil leren of samen doen, zoals je social media anders aanpakken, professioneel kunnen adverteren, bloggen en nieuwsbrieven uitsturen die wél gelezen worden, emailmarketing & funnel maken…: kies dan voor de marketingmix praktische begeleiding – na matchingscreening
  3. En als je een complete make-over voor je marketing wil a.d.h.v. de internetmarketing blauwdruk: kies dan voor mijn meest intensieve traject voor positieve verandering, het 4-maanden programma – momenteel volzet
  4. Start alvast zelf met deze checklist