8 marketingstrategieën (2024) die elke onderneming zich kan veroorloven

Wil je graag ook een goed werkende online marketing? Waar je slim meer mensen mee bereikt en je omzet mee verhoogt? Met een goede strategie bepaal je afzetmogelijkheden, bezoekerskanalen, hoe en waar je communiceert over je product of dienst en tegen welke doelgroep je spreekt. Hier ontdek je 8 methoden die elke onderneming, ook de eenmanszaak, zich kan veroorloven in 2024.

1. Netwerken & pers

Spreek mensen aan die jou kunnen aanbevelen in hun netwerk of zorg voor een persartikel waarmee je in de media komt. Mensen krijgen op die manier meer vertrouwen in jouw bedrijf, product of dienst omdat iemand anders jou heeft aanbevolen.

2. Content Marketing

Door goede relevante en waardevolle inhoud (content) te maken en online zetten voor je doelgroep, kan je nieuwe interessante contacten (leads) aantrekken. Door de interessante info die je deelt bouw je aan het vertrouwen in je bedrijf en zo verhoog je de kans dat die lead ook een klant wordt.
Met het geven van goede content geef je mensen ook goede redenen waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Je toont ermee je expertise en merkwaarden en waarom mensen bij jou moeten aankloppen ipv bij iemand anders. [download hier] 4 manieren om waarde te bieden en je expertise te tonen met je bedrijf op het internet

3. Partnermarketing

Doe een beroep op het netwerk van een collega ondernemer met een gelijklopend doelpubliek. In onderling overleg kan die collega ondernemer jouw bedrijf aanbevelen bij zijn fans op social media of bij zijn nieuwsbrieflezers. Zo kan jij een boost krijgen in je eigen publiek en versterk je je merk. Door blogs uit te wisselen, aanbiedingen te bundelen, advertenties of sponsoring, kan je een win-winsituatie creëren voor beide partners.

4. Sociale media

Met een eigen sterk social media kanaal kan je je boodschap makkelijk naar buiten brengen en kan je:

  • makkelijk je doelgroep vinden en naar je website brengen
  • een groep volgers opbouwen waarmee je interactie hebt
  • feedback ontvangen
  • een stukje aan klantenservice doen

Veel mensen kijken eerst naar het social media kanaal van het bedrijf om te zien of ze een product of dienst kunnen vertrouwen of om naar de beoordelingen te kijken.

5. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Omdat de meeste mensen eerst zoeken op Google is hoog in de zoekresultaten verschijnen zeer belangrijk. Daarom is het optimaliseren van je website, pagina’s en blogs zo belangrijk. Hoe beter je ‘gevonden’ wordt, hoe meer bezoekers je op je website kunt krijgen, en hoe meer kans je krijgt om uiteindelijk een aankoop af te sluiten. Het feit dat jouw website zich ‘ergens’ op de eerste pagina in Google positioneert bij een bepaalde zoekopdracht, maakt van je website opnieuw een geloofwaardigere bron.

6. E-mailmarketing

Met e-mailmarketing verzamel je de gegevens (doorgaans Naam en E-mail) van mensen die interesse hebben getoond in je bedrijf, product of dienst. Je kan deze groep segmenteren op basis van verschillende kenmerken en ze vervolgens op het juiste moment in hun klantreis e-mailen met de juiste inhoud en aanbiedingen. Zo kan je aankoopbeslissingen aanmoedigen zonder extra marketingbudget.

7. Partnerprogramma’s

Affiliate marketing is een online proces waarbij een contentmaker (affiliate) een klein stukje commissie verdient door een product of dienst van een retailer of adverteerder te promoten met behulp van een affiliate-link. In ruil voor het doen van deze promotie wordt de affiliate dus beloond met commissie op voorwaarde dat er een resultaat is voor de winkelier of adverteerder. Een resultaat kan zowel een bepaald aantal klikken, leads of verkopen zijn.

8. Testimonials

Bouw op de goodwill van tevreden, bestaande klanten. Dat is een gemakkelijke en kosteneffectieve manier om te groeien. Vraag aan jouw klanten om iets te delen over je producten of diensten. Zo krijg je waarschijnlijk hooggekwalificeerde leads tegen lagere totale kosten dan wanneer je ze zelf zou moeten vinden.

Bouw bewust aan je marketing op een creatieve en tactvolle manier.

Wil je graag een digitale bedrijfsstrategie op maat? Vraag dan een gesprek aan.

Zo trek je online klanten aan!

Het vertrouwen krijgen van een potentiële klant start bij het helder en goed communiceren van je waarde en expertise.

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.