Acht marketingstrategieën die elke onderneming zich kan veroorloven

1. Netwerken

Geloofwaardige derde partijen die jou aanbevelen, persartikelen of media. Mensen krijgen op die manier meer vertrouwen in jouw bedrijf, product of dienst. Doe ook beroep op het netwerk van influencers en bloggers met een gelijk doelpubliek. Ze delen informatie over je bedrijf met hun volgers en zo krijg je een boost in eigen volgers en versterk je je brand.

2. Content Marketing

Door goede relevante inhoud te maken voor je doelgroep, kan je nieuwe leads aantrekken. Je bouwt ermee aan vertrouwen en zo kan je de close ratio ook verhogen.
Goede content maak je bijvoorbeeld door de veelgestelde vragen van klanten te beantwoorden of redenen te geven waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Content komt in de vorm van artikelen, blogs, infographics, ebooks of video. Je toont ermee je expertise, merkwaarden en waarom mensen bij jou moeten aankloppen ipv bij iemand anders.

3. Partnermarketing

Je kan ook samen werken met een ander bedrijf of organisatie die een vergelijkbare doelgroep heeft. Door e-maillijsten te delen, blogs uit te wisselen, aanbiedingen te bundelen, advertenties of sponsoring, kan je een win-winsituatie creëren voor beide partners.

4. Sociale media

Met een eigen sterk social media kanaal kan je je boodschap makkelijk naar buiten brengen en kan je:

  • makkelijk je doelgroep vinden en naar je website brengen
  • een groep volgers opbouwen waarmee je graag interactie krijgt
  • feedback ontvangen
  • een stukje aan klantenservice doen

Veel mensen kijken eerst naar het social media kanaal van het bedrijf om te zien of ze een product of dienst kunnen vertrouwen of om naar de beoordelingen te kijken.

5. Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Omdat de meeste mensen eerst zoeken op Google is verschijnen in de organische zoekresultaten zeer belangrijk. Daarom is het optimaliseren van je content voor de Google zoekresultaten zo belangrijk. Hoe beter je ‘gevonden’ wordt, hoe meer bezoekers je op je website krijgt, en hoe meer kans je hebt om gegevens te verzamelen of de aankoop af te sluiten. Het feit dat jouw website zich ergens op de eerste pagina in Google positioneert bij een bepaalde zoekopdracht, maakt van je website opnieuw een geloofwaardige, betrouwbare bron.

6. E-mailmarketing

Met e-mailmarketing verzamel je de gegevens (doorgaans Naam en E-mail) van mensen die interesse hebben getoond in je bedrijf, product of dienst. Je kan deze groep segmenteren op basis van verschillende kenmerken en ze vervolgens op het juiste moment in hun klantreis e-mailen met de juiste inhoud en aanbiedingen. Zo kan je aankoopbeslissingen aanmoedigen zonder extra marketingbudget.

7. Partnerprogramma’s

Affiliate marketing is een online proces waarbij een contentmaker (affiliate) een klein stukje commissie verdient door een product of dienst van een retailer of adverteerder te promoten met behulp van een affiliate-link. In ruil voor het doen van deze promotie wordt de affiliate dus beloond met commissie op voorwaarde dat er een resultaat is voor de winkelier of adverteerder. Een resultaat kan zowel een bepaald aantal klikken, leads of verkopen zijn.

8. Verwijzingen

Bouw op de goodwill van tevreden, bestaande klanten. Dat is een gemakkelijke en kosteneffectieve manier om te groeien. Vraag aan jouw klanten om iets te delen over je producten of diensten. Zo krijg je waarschijnlijk hooggekwalificeerde leads tegen lagere totale kosten dan wanneer je ze zelf zou moeten vinden.

Bouw bewust aan je marketing op een creatieve en tactvolle manier. Investeer in een lange termijn strategie.

Wil je graag écht vooruit met je marketing?

Vraag jouw gratis (1 uur) internetmarketing adviesgesprek om de marketingstrategie van jouw bedrijf te bekijken en te kunnen verbeteren