Waarom een membership website?
Een ‘membership’ website is een website type waarbij je klant dient in te loggen – meestal tegen betaling – als hij toegang wil krijgen tot specifieke pagina’s met inhoud.
Zo kan het ene gedeelte van je website vrij toegankelijk zijn voor alle bezoekers (bijvoorbeeld je blogberichten en een paar vaste pagina’s met info) en zit de rest achter slot en grendel.
Voor ondernemers kan het een zeer aantrekkelijk verdienmodel zijn om te laten bouwen. Omdat zij hun uitgebreide expertise kunnen opdelen in stukjes en tegen betaling stap voor stap vrijgeven. Werken met modules bijvoorbeeld.
Je kan ook video’s maken, of blogs schrijven met concrete waardevolle inhoud en deze tegen betaling vrijgeven. En je vaste leden kan je verder in de watten leggen met voordelen en andere extra’s.
Het laten bouwen is één zaak. Het is vooral belangrijk om een goed marketingplan en de juiste uitwerking te hebben. Zowel voor het aantrekken van nieuwe leden in een beginfase als het zo lang mogelijk behouden van de bestaande leden. Dáár zit de uitdaging.
Omdat doorlopende betalingen doorlopende waarde nodig hebben.
Er moet regelmatig nieuwe inhoud worden toegevoegd voor de leden, nieuwe aankondigingen en een goede opvolging. Elke keer dat een van je klanten overweegt om te annuleren, dienen ze getriggerd te worden om te blijven. Het beste is om ook in je financiële plaatje deze eventuele afvallers in te calculeren.
Voor een klant deed ik de technische opzet van een membershipsite.
Ontwerp op maat – websitebouw in WordPress met blogsysteem en open en gesloten gedeelte van de website – kiezen en koppelen geschikte membership plugin – technische opzet van de verschillende abonnementen – toevoegen van het betalingssysteem – koppelen met een databasesysteem voor beheer van de klanten
Omdat dit een opdracht was waarbij mijn klant zelf hoofdbeheerder is, kan deze site er in de toekomst er helemaal anders uitzien.