Bedrijfsnaam consistentie; de strandstoeltechniek

Je lanceert je zaak, de website staat live, maar op Facebook of andere socials blijkt jouw bedrijfsnaam al bezet door een inactieve pagina in een andere provincie… Bedrijfsnaam consistentie is meer dan ooit belangrijk.

Het vergt een uurtje voorbereidend werk: domein vastleggen, e-mailadressen claimen, en de voornaamste social handles zeker controleren op beschikbaarheid en dan alles registreren. Dat scheelt enorm veel kopzorgen later.

Zie het als de basisadministratie voor je online merk, net als je ondernemingsnummer en verzekeringen in orde brengen.

Grootste social media kanaal in Vlaanderen

In Vlaanderen blijft Facebook voor 40+ erg aanwezig en zeer handig voor lokale zichtbaarheid, events en communitygroepen. Instagram is visueel sterker voor producten en ambachten, maar vraagt iets meer regelmaat.

LinkedIn is bijzonder relevant zodra je met andere zelfstandigen of KMO’s te maken hebt. WhatsApp is dan weer geen klassiek bereikskanaal, maar wel een krachtig servicekanaal wanneer je afspraken, reminders of klantenvragen wil stroomlijnen.

TikTok groeit, maar als je doelgroep hoofdzakelijk 40+ is, dan is het verstandig om het pas later in je mix te schuiven. Tenzij je format en product er echt om vragen.

Bereik krijgen met je posts

Bereik is wat je effectief haalt met je huidige posts; mogelijk bereik is wat je kán halen als je de inhoud, frequentie en interacties optimaliseert. Dat laatste is belangrijk, want veel zelfstandigen onderschatten hoeveel ‘gratis’ zichtbaarheid er nog op tafel ligt zonder meteen te hoeven adverteren.

Algoritmes bevoordelen duidelijke signalen: een herkenbare paginanaam, consistente profielfoto, correcte categorie, ingevulde openingstijden, en posts die goede context meedragen. Als jouw posten vooral losse foto’s met één zinnetje zijn, geef je het algoritme te weinig houvast.

Posts verrijken

Juiste afmetingen van foto’s, sterke tekst in mensentaal, een duidelijke call-to-action, én je bedrijfspagina die kan getagd worden… deze dingen maken je post meteen beter. Voor lokale activiteiten in West-Vlaanderen is een exacte plaatsvermelding (gemeente, wijk, event-naam) ook goud waard; het vergroot de kans dat je post in lokale aanbevelingen of zoekresultaten opduikt.

Belang van bedrijfspagina naam & taggen

Hiermee kom ik naadloos bij het belang van je bedrijfspagina kunnen taggen. 😉 Taggen is de digitale variant van een wegwijzer plaatsen. Een bedrijfspagina @taggen moet je niet verwarren met een #hashtag weliswaar.

Wanneer jij of een samenwerkingspartner je bedrijfspagina correct tagt in een post, vergroot je de kans dat volgers van die partner jouw bedrijfsnaam zien, én je bouwt autoriteit op doordat meerdere profielen naar dezelfde bron verwijzen.

Laat je netwerk ademen. Tag bijvoorbeeld ook eens een leverancier, collega-ondernemer, eventorganisatoren of lokale pers, etc. Zo help je mekaar.

Bedrijfspagina naam soms onbestaande

Zonder consistente naam en geclaimde @handle lukt dat taggen vaak niet, of kom je in een wirwar van lookalike-pagina’s terecht, wat snel tot frustratie en afhaken leidt. En het komt nog te veel voor dat ik zie dat ondernemingen hun bedrijfspaginanaam nog niet hebben ingesteld, en dat ze hier niet van op de hoogte zijn. Vandaar mijn blog hier. En een reden om dit zeker meteen eens te checken voor je eigen pagina.

Bedrijfsnaamcheck op Facebook (zorg dat je bedrijfsaccount geactiveerd staat):
https://www.facebook.com/settings/?tab=profile

Doe je de naamcheck pas later in je ondernemerschap en merk je dat je naam al bezet is door iemand anders? Dan heb je wel pech natuurlijk. En dan gaat het over een zo logisch mogelijk alternatief vinden.

D.w.z. als jij bakker Jan bent uit Ingelmunster, en je bakkerij heet “Bakker Jan”, in de volksmond zegt iedereen “we gaan es naar bakker Jan”, en je websitenaam is www.bakkerjan.be, maar je bedrijfsnaam op social media is niet meer beschikbaar omdat een andere bakker Jan uit Antwerpen deze al heeft geclaimd: kies dan niet voor “/delekkerstebroodjesvanwestvlaanderen” maar eerder iets zoals /bakkerjaningelmunster
Zonder streepjes 😉

Snap j’em?

Tips voor een startende onderneming

  • Begin met je merknaam-beslissing
  • Check onmiddellijk de beschikbaarheid als domein en als @handle op je topkanalen.
  • Claim meteen de namen als die vrij zijn, zelfs al ga je niet elk kanaal meteen gebruiken; leegstand is geen probleem, verwarring wel.
  • Richt je primaire kanalen netjes in met volledige bedrijfsinfo en start met een eenvoudig publicatieritme dat je kan volhouden (bv één goeie post per week met een duidelijke foto, een helder onderschrift van drie à vier zinnen, en een tag naar je bedrijfspagina en/of relevante partners en niet te vergeten een call to action.)

Leg je handdoek op de strandstoel

Eerst je naam overal claimen voelt een beetje alsof je je strandstoel bezet houdt tot na het ontbijt om dan blij te zijn dat je je plekje hebt voor overdag. Ik begrijp dat fenomeen ergens wel, maar ik heb er toch een hekel aan als ik dit mensen zie doen aan het zwembad. 😉

Online is het anders, DOEN! zou ik zeggen.

Social media met échte impact

Heb je het moeilijk met social media en weet je niet hoe eraan te beginnen voor je bedrijf? Ik help je omschakelen naar een succesvolle aanpak op social media. Naar eenvormigheid en herkenbaarheid met de juiste professionele personalisatie voor maximale impact bij je volgers. Samen zorgen we voor maximale groei van je bedrijfspagina en in het verlengde je bedrijfsgroei. Want daar doen we het uiteindelijk voor.

Vraag hier jouw internetmarketing adviesgesprek aan.

In 60 à 90 minuten bekijken we samen welke aanpak het beste werkt voor jou. Mét inzicht, overzicht en richting. Klik hier.

Of misschien heb je hierin interesse: