Eenvoudig schrijven voor klanten

Ben je al eens naar een ontbijtmeeting geweest waar je jezelf en je bedrijf mocht voorstellen? Zo’n korte pitchronde waarbij elke ondernemer in de zaal in één minuut uitlegt wat hij doet, voor wie, en waarom. De vaste leden stellen zich voor, maar er zitten vaak ook nieuwe gezichten tussen: ondernemers uit de streek die eens komen kennismaken.

Meestal loopt zo’n voorstelling vlot. Maar soms gaat het nét even anders.

Zo komt het weleens voor dat niet jij, maar iemand anders jouw bedrijf mag voorstellen. Je voelt het: instant stressmomentje. Voor die persoon én voor jezelf. Toch levert het vaak een frisse kijk op, omdat je even door de ogen van een ander hoort hoe jouw onderneming wordt uitgelegd.

En dan valt iets op.

Sommige mensen spreken los uit de pols, andere hebben hun notities bij de hand (ik hoor bij die laatste). En een aantal grijpt naar… de website.

Hierbij wordt soms letterlijk voorgelezen wat er staat. En dan hoor je zinnen die zwaarder klinken dan nodig. Lange woorden, ingewikkelde constructies, veel vaktaal. Allemaal netjes geformuleerd in de overtuiging om ‘professioneel’ over te komen.

Maar: professioneel klinkt niet altijd als begrijpelijk.

Sterker nog: hoe moeilijker je het maakt, hoe sneller mensen afhaken. Niet omdat ze dom zijn, maar soms hebben mensen al gewoon genoeg aan hun hoofd. De bandbreedte is soms op.

Spreek de taal van je klant

Vraag je bij elke tekst af (of het nu je website is, je pitch, of je social mediapost): Waar help ik mensen mee?

Om het concreet te maken:

  • Iemand zegt: “Mijn gras is helemaal verdord door de hete zomer. Hoe krijg ik het terug groen?”
  • Een ander zegt: “Ik heb geen tijd om mijn gazon te maaien. Is een robotmaaier of een tuinman beter?”
  • Nog iemand vraagt: “Mijn tuin is een jungle. Hoe maak ik er een nette Franse tuin van?”

Alle drie hebben ze een probleem met gras. Maar hun vragen zijn totaal anders.

Als jij duidelijk kan benoemen wie je helpt en waarmee precies, maak je het makkelijker voor je klanten om zich in jouw verhaal te herkennen.

En het wordt ook eenvoudiger voor iemand anders, om jouw bedrijf spontaan voor te stellen, zonder in de knoop te raken met ingewikkelde zinnen.

Eenvoud verkoopt

Je hebt dus niet altijd méér woorden nodig, wel betere woorden. Eenvoudige taal zorgt ervoor dat mensen sneller begrijpen wat je doet. Ze voelen sneller een klik. En dat zorgt uiteindelijk voor méér klanten.

Niet:
“Wij bieden integrale totaaloplossingen in tuinaanleg, groenbeheer en gazonregeneratie.”

Wel:
“Wij helpen je tuin er weer gezond en strak uitzien, zonder dat jij je zorgen moet maken.”

Schrijf eenvoudiger, spreek eenvoudiger, verkoop eenvoudiger.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je bedrijf op het internet?  Vraag dan hier je internetmarketing screening aan.

In 60 à 90 minuten bekijken we samen welke aanpak het beste werkt voor jou. Mét inzicht, overzicht en richting.

Of misschien heb je hierin interesse:

#keepitsimple