Nog steeds op zoek naar de Heilige Graal in je (online) marketing?

Wat waren dat mooie tijden! De avonturen van Indiana Jones op het grote scherm in de jaren ’80. Toen een rood kruisje op een kaart nog mooi het eindpunt aanduidde.

De man wist waar hij naartoe moest. Los van de boobytraps en een paar uitgelepelde ogen in de apenschedelsoep, zag je telkens het succesverhaal van onze held.

In de tempel van Petra moest hij langs zeisen en maalstenen om vervolgens een ‘leap of faith’ te doen aan de ‘onzichtbare brug’.

Stel dat hij daar het vertrouwen niet had gehad om die eerste stap te zetten? Dan was hij wellicht Monty Python-gewijs met zijn klikken en klakken naar beneden gestort.

Stel dat hij na het oversteken van de ‘brug’, zijn pad niet had gemarkeerd met kleine kiezelsteentjes? Dan was hij wellicht in het terugkeren alsnog naar beneden gesukkeld.

Stel dat hij zich vervolgens had laten verblinden door de schoonheid van valse bekers en niet uit de echte Graal had gedronken. Dát had hij wellicht een paar dagen later nog gevoeld.

Allemaal obstakels op de weg naar een succesvolle uitkomst. Gelukkig waren er George Lucas en Steven Spielberg, om de zaak in goede banen te leiden…

Toen ik nog heel jong was en ik verveelde mij, dan ging ik vaak aan de keukentafel tekenen en schilderen. Eén van de dingen die me als kind vastgrepen was het concept van de schatkaart. Je stak iets weg. Je tekende met stippellijntjes op een blad papier de geïllustreerde weg naar die schat. En dan ging (of moest) een aangeduide familielid op zoek. Al dan niet met succes.

De films van Indiana Jones uit de jaren ’80 betekenden een rijke aanvulling voor deze dromerige geest.

Op vandaag neem ik die spirit graag mee tot bij de ondernemers die ik op hun digitale weg begeleid.

Omdat het daarin ook soms gaat over vechten tegen denkbeeldige ‘cowboys’ in ravijnen. Al hebben we gelukkig geen ’tempel van verdoemenis’ en hoeven we geen harten uit te rukken om op onze bestemming te raken.

Of voelt het toch soms een beetje zo?

Els Beeckman

Krijg jij ook soms de indruk dat je in het duister tast tussen ‘kruipende insecten’ en tegelijk ‘vliegende dolken’ moet ontwijken?

Als het kruisje op de online schatkaart van jouw bedrijf eerder een blinde vlek is geworden, kan het helpen om de hulp van een regisseur in te roepen. Want als je van een blinde vlek af wilt, dan heb je mensen nodig die je daarbij helpen.

De vraag waar veel ondernemers mee zitten is: ”Wat zorgt ervoor dat mijn concurrent succesvol is op het internet waardoor hij vlot nieuwe klanten krijgt en positieve naambekendheid, en dat ik ontgoocheld achterblijf? Succes met je website en online marketing komt niet zomaar uit de lucht gevallen.

Jaren geleden liet je een website bouwen en haalde je quasi onmiddellijk resultaat. Op vandaag, met de keiharde concurrentie en een Indiana Jones’s doolhof aan online tools en technieken, is dat niet zo evident meer.

  • Welke oplossingen zijn er voor jouw bedrijf specifiek geschikt?
  • Waar moet je rekening mee houden?
  • Hoe passen de puzzelstukjes in elkaar?
  • Hoe breng je het allemaal in de praktijk met de juiste mensen en de juiste opvolging?
  • En hoe kunnen we zelf nu verder?

Wie een geschikte compagnon-de-route heeft die ook als klankbord fungeert, wordt geholpen om de juiste stappen in zijn online marketing vlot en krachtig te zetten en vooruit te komen.

Je missie, doelgroep en aanbod (terug) helder krijgen en op elkaar afstemmen.

  • Je website verbeteren
  • Alle (online) communicatie en visuele acties onder de loep nemen en aanpassen waar nodig
  • Nieuwe gepaste acties uitzetten voor directer resultaat, slecht werkende technieken elimineren
  • Onderlinge taakverdeling doen en opvolgen en bijsturen van de uitgevoerde taken

U bent hier! You are here!

In het verlengde van de schatkaart ga ik telkens als ik een nieuwe stad bezoek, eerst uitkijken naar een stadsplattegrond. Een plannetje van de toeristische dienst of een billboard in de straat. Daarop zie je dan een bolletje dat zegt: “u bent hier”.
Ik vind dat een fantastische uitvinding… die gasten weten gewoon altijd exact waar je bent! 😉

Duidelijk hebben waar je nu bent en waar je straks wilt toekomen geeft een goed gevoel. De weg naar je bestemming ontdek je dan samen al doende.

De meeste ondernemers weten wel ondertussen welke tools en technieken er bestaan

Van website over sociale media tot nieuwsbrieven en blogs. Naast de vele mogelijkheden zijn er ook evenveel cursussen dewelke je grote successen beloven. En tegelijk stof liggen te vangen in de kast.
Of flitsende video’s en websites die doen dromen van meer.

Alleen ontbreekt het je soms aan:

  • Tijd
  • Goesting
  • Technische kennis
  • Inzicht
  • Overzicht
  • Een glazen bol


Daarbij blijft het meestal bij werken IN het bedrijf in plaats van AAN het bedrijf. De website is mooi maar scoort slecht op verschillende vlakken. Nieuwsbrief inspanningen gaan meteen naar de prullenbak bij de ontvangers. Social media pogingen breken niet door.

De klok tikt verder…

  1. Heb jij geen zin meer om wakker te liggen van verloren inspanningen?
  2. Wil je bewust de juiste stappen zetten voor meer klanten en omzet door middel van het internet en tastbare resultaten zien?
  3. Heb je het gehad met een ‘mooie’ website die niks voor je oplevert?

Sinds 2009 help ik klanten uit diverse sectoren om wel effectief vooruit te komen met hun marketing. Als realistisch klankbord, als vat vol ideeën en als down-to-earth aanpakker.

En sinds 2014 ben ik lid van de netwerkorganisatie BNI en vertel er wekelijks wie ik ben en wat ik doe. Regelmatig krijg je er ook de kans om je bedrijf uitgebreider voor te stellen aan de groep mede-ondernemers. Het is een verrijking op persoonlijk vlak en van je netwerk.

Op 3/11/22 bracht ik opnieuw mijn verhaal, dit keer in de unieke setting van Kasteel Villa Madonna in Ronse.

Zaal klaarzetten voor presentatie BNI Hermes Ronse in Villa Madonna