Geld verzamelen met bloggen
Voor wie hem nog niet kent: Dirk ‘de pelgrim’ mag hij zich intussen noemen. Op 31 maart 2019 vertrok hij van aan zijn voordeur in Menen (West-Vlaanderen) voor een tocht van +2700 km richting Compostella. We keken vol ongeloof en bewondering en vroegen ons af waar dit ging eindigen. Het was een levensdroom van hem. Sterk geïnspireerd door Ruth Vandenborre uit Zwevegem stapte hij vastberaden de camino…
Een ondernemer moet zeker niet alles kunnen of weten. De kunst van het ondernemen bestaat erin zich te laten omringen door mensen die goed zijn elk in zijn eigen vak. De samenwerking tussen Els en mij is daar een schoon voorbeeld van. Bewijs daarvan zijn de reeds meer dan 1.450 offerte aanvragen die wij dit jaar alleen al binnen kregen via de website. En toen ik besliste om voor een goed doel te voet naar Compostella te stappen was het eindresultaat veel meer dan ik ooit had durven dromen. Meer dan 23.000 € voor het goede doel !! Bedankt Els, zonder jou was ik ook wel tot Compostella geraakt, maar ik ben er zeker van dat het dan wel met een pak minder sponsorgeld ging geweest zijn.
Dirk uit Menen
Blog maken voor Compostella
Ongeveer een jaar vóór zijn vertrek moet het geweest zijn. Hij kwam naar mij en zei: “Els, ik wil naar Compostella stappen en ik zou willen starten met een blog”. En zo ging de bal aan het rollen. Een eind voor zijn vertrek hebben we de blog online gezet. Omdat het ook de bedoeling was om al voordien een achterban van mensen (volgers) op te bouwen. Dirk was ergens wel bezorgd. “Hoe gaan mensen mij blijven lezen en volgen en gaan nieuwe mensen mijn blog vinden?”, vroeg hij zich af. Zo werd de volgende stap ook snel gezet…
Wat Dirk nog niet wist is dat hij uiteindelijk een bedrag van +23 000 euro bij elkaar zou krijgen! Dit ging integraal naar het goede doel.
Inschakeling sociale media
Met het online staan van de blog een eind voor zijn vertrek konden we mensen laten kennismaken en inlopen in zijn verhaal. Hij schreef al op geregelde tijdstippen over zijn voorbereidingen en oefenwandelingen op zijn website. Mensen werden warm en curieus gemaakt naar hoe het Dirk zou vergaan. Een ideale start om ook Facebook op het toneel te roepen. Maar ik liet hem mij eerst een belofte doen…
Je eigen stem
Ik hoopte vurig op een authentieke aanpak, en dat heeft Dirk zelfs veel meer dan verwacht gedaan. Nog vóór vertrek was er de mentale voorbereiding op het draaien van filmpjes tijdens zijn camino. De blogs werden al voor zijn vertrek geschreven in zijn eigen stijl en spreektaal, waarbij geen enkel gevoel onder de mat werd geschoven. Deze openheid kwam binnen bij ons. Het sponsorgeld werd vlot verzameld. Al rond de 10 000 euro op vertrekdatum. Op de blog kon je telkens het reeds gesponsorde bedrag ook volgen.
Je zaak goed lanceren op het internet
Droom je van een succesvolle online business? Klik hier
Je zaak laten groeien dankzij het internet
De digitale verandering aanpakken? Klik hier
De online kaart en het vertrek
Ook de gestapte kilometers kon het thuisfront dagelijks op de website plaatsen. Op de achtergrond hielp ik hier en daar mee maar al snel waren ze er allemaal zelf goed mee weg. Ook voor het aanpassen van de kaart. Veel mensen vonden het een meerwaarde om tijdens zijn tocht de locaties te volgen waar Dirk zich op dat moment bevond. Dirk gaf telkens zijn locatie door. Een beetje op de manier van ‘Indiana Jones’ werd de kaart visueel aangepast. Nog steeds heel leuk vind ik zelf.
Social Media video’s
Vooral in de beginfase van zijn tocht naar Compostella heeft Dirk dagelijks filmpjes gepost op zijn Facebookpagina facebook.com/dirkwalkstocompostella. Zo konden we letterlijk zijn gemoedstoestand zien, horen hoe hij het stelde, en diep meeleven in zijn avontuur. Ik hoorde van veel mensen dat ze dagelijks bij de koffie ‘s morgens, als eerste Dirk zijn blog en FB checkten. Wat een mooie gedachte!
Bezoek van vrienden en geliefden
Zijn vrienden en geliefden leefden natuurlijk ook hard mee tijdens zijn tocht. Nu en dan gingen ze, meestal onverwacht, hem opzoeken. Om een eindje mee te wandelen of gewoon gezelschap te houden. Dirk maakte er wel een punt van om nooit een meter van zijn camino af te wijken of meegevoerd te worden tot een ander punt. Daarom werd hij telkens netjes opnieuw afgezet aan de plaats waar vrienden en familie hem hadden opgepikt. Ik denk dat hij daar wel fier op is!
De aankomst
En zo, dag voor dag en stap voor stap, kwam Santiago in zicht. Dirk is er aangekomen op dinsdag 02/07/19 en de emoties waren enorm. Wat een topprestatie! Al bleef je tijdens je tocht het zelf een beetje minimaliseren… de meesten zouden het je nooit nadoen. Je hebt in totaal over 94 dagen, 2731 km gestapt en een bedrag van + 23 000 euro bij elkaar gekregen. Dit bedrag gaat integraal naar het goede doel dat je koos: De Pelikaan in Menen. Iets om nooit meer te vergeten en de mensen van De Pelikaan zijn je zo dankbaar. De blog dirkwalkstocompostella.be blijft wellicht nog een eindje online staan en Dirk wandelt nu nog een stukje door naar Fisterra, ‘het einde van de wereld’. Dat is voor hem de kers op de taart. Proficiat Dirk!
Je zaak goed lanceren op het internet
Droom je van een succesvolle online business? Klik hier
Je zaak laten groeien dankzij het internet
De digitale verandering aanpakken? Klik hier