Zonder social media op termijn buiten gebonjourd?
Ik kreeg deze vraag van een ondernemer:
Als ik in de eerste 3 à 5 jaar geen gebruik zou maken van sociale media, hoe rap vermindert onze marktwaarde & worden we op termijn buiten gebonjourd?
Hoewel het mogelijk is om zonder sociale media te opereren, heeft het niet gebruiken van sociale media zeker een impact.
Social media belangrijk?
Veel van je concurrenten zullen waarschijnlijk wel actief zijn op sociale media. Dit betekent dat zij meer zichtbaarheid en misschien al eerder interactie met (jouw) potentiële klanten hebben, wat hen een concurrentievoordeel geeft.
Sociale media bieden ook een voordelige vorm aan van professioneel adverteren om je doelgroep en ideale klant sneller te bereiken.
Valkuilen social media versus marketingstrategie
Tegelijk zijn er manieren om jezelf ‘dood te posten’ op Facebook: je kunt creatief vastlopen, irrelevante content plaatsen, onbewust de verkeerde doelgroep aanspreken, uitgeblust raken, of simpelweg geen tijd meer hebben.
Zonder een slimme strategie achter de posts en advertenties, is het niet gegarandeerd dat je concurrent succesvol is, zelfs als hij of zij dagelijks actief is en je veel van zijn posts ziet passeren.
Een eigen evenwichtige strategie hebben is belangrijker. En het voor jezelf doen, niet verblind worden door wat je ziet van een concurrent. Want dat is niet altijd wat het lijkt.
Voorbeelden evenwichtige marketingstrategie
Een evenwichtige strategie omvat zowel traditionele als digitale marketingmethoden met onderlinge kruisbestuiving.
Een paar voorbeelden van kruisbestuiving, of in moderne termen ‘cross-channel’:
- Organiseer een fysieke workshop of seminar en promoot dit evenement via sociale media en e-mailcampagnes. Dit zorgt voor een bredere dekking en verhoogt de kans op deelname. Combineer offline en online evenementen met elkaar
- Plaats een advertentie in een lokale krant en gebruik dezelfde visuals en boodschap in je online advertenties. Dit zorgt voor consistentie en versterkt je merkherkenning. Gebruik zowel print als digitale advertenties
- Stuur een gepersonaliseerde direct mail naar je klanten met een speciale aanbieding en volg dit op met een e-mailcampagne. Dit kan de responspercentages verhogen en zorgt voor een meer persoonlijke benadering. Integreer direct mail met e-mailmarketing
- Gebruik sociale media niet alleen voor promotie, maar ook als een kanaal voor klantenservice. Reageer snel op vragen en opmerkingen van klanten om hun tevredenheid en loyaliteit te vergroten. Social media als klantenservice en interactie
- Schrijf een persbericht over een nieuw product of dienst en deel dit via traditionele media en je blog. Promoot het persbericht vervolgens via sociale media en e-mailnieuwsbrieven om een breder publiek te bereiken. Website en pers
Social media mag niet je einddoel zijn
Het is tijd om verder te gaan dan alleen maar posten op sociale media. Overstijg het met een eigen eenvoudige en evenwichtige marketingstrategie en communiceer overal dezelfde boodschap op dezelfde manier. Zo versterk je de herkenbaarheid en consistentie van je merk.
Maak van social media niet je einddoel. Maak het een handig hulpmiddel voor het grotere geheel.
Hier zijn een paar dingen die je vandaag kan proberen:
– neem een blad papier en een stylo
– maak een tekening (géén lijstje of opsomming) waarop je alle dingen plaatst die je op vandaag doet, zowel online als offline, voor je bedrijf (fb bedrijfspagina, LinkedIn profiel, flyer, blog op website, dienst X, product Y)
– probeer om verbindingen te maken op jouw blad papier: welke elementen kan je met elkaar laten samenwerken?
Laat me weten hoe dat ging, via info@beels.be, en ik bezorg je constructieve feedback terug.
Alvast bedankt om te liken en deze blog te delen met je vrienden