Dag van de Ondernemer 2025 voorbereiden & een manier om klanten te bedanken

Veel zelfstandigen kiezen ervoor om op de Dag van de Ondernemer gewoon door te werken, omdat je bedrijf draaiende houden een prioriteit is. Al betekent dat niet dat je deze dag niet kunt vieren of benutten. Zelfs als je van plan bent om door te werken kan je deze vrijdag 21 november 2025 toch een leuke twist geven. En ik moet het je niet vertellen, de tijd gaat snel. Voorbereiden is altijd handig.

Welke dingen kan je doen om Dag van de Ondernemer 2025 voor te bereiden:

  1. Je kan in de namiddag een korte pauze nemen met een speciale traktatie. (voor jezelf en/of je medewerkers) Tegelijk kan dit een moment van reflectie zijn naar jezelf of je medewerkers op wat jullie samen hebben bereikt.
  2. Klantgericht zoals we zijn kan je die dag ook iets speciaals voor je bestaande klanten doen, zoals een kleine korting of nog beter: een bedankje. Want een loyale klant komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Dagdagelijks steken we heel veel tijd, geld en energie in het krijgen van nieuwe leads en klanten via het internet. Maar wat met je bestaande klanten? Diegene die vroeger al hun vertrouwen in je hebben bevestigd? Gebruik dit moment om de band met je bestaande klanten te versterken zonder dat het je veel tijd kost op de dag zelf.

    Plan bv. op voorhand een mailing in met jouw bedanking. Door goede klanten te waarderen en te onderhouden, bouw je langdurige relaties op die verder gaan dan eenmalige transacties. Dit kan leiden tot herhaalaankopen en een stabiele klantenbasis. (Zie onderaan dit artikel een voorbeeld voor een dergelijke mailing)
  3. Lokaal (en op de radio) worden er door Unizo en VLAIO ook activiteiten georganiseerd om ondernemers in de bloemetjes te zetten. Kijk even in je buurt welke activiteiten gepland staan (eventueel een avondactiviteit) en schrijf je alvast in voor het ‘feest van het jaar’. Ongetwijfeld een goed moment om nieuwe contacten te leggen. ‘Je gezicht tonen’ in eigen streek is belangrijk. Vergeet je visitekaartjes met QR code niet.
  4. Maak gebruik van je sociale media kanaal om je bedrijf eens extra in de schijnwerpers te zetten. Bijvoorbeeld door je opstartverhaal te delen en voor welke successen je dankbaar bent. Al kan je dit op elke dag van het jaar uiteraard ook doen. Zoek op welke hashtags (#) exact ze dit jaar gebruiken om de #dagvandeondernemer in de kijker te zetten en gebruik die. Vorig jaar werd er ook een afgeleide gebruikt zoals de #innovatiefnemers.
  5. Het kan ook gewoon een dag zijn waarop je kleine verbeteringen doorvoert in je werkruimte of in je online bedrijfsprocessen. Op die manier kan je werken efficiënter maken voor het komende jaar en dat geeft een enorm gevoel van vernieuwing en vooruit gaan.

Zelfs als je doorwerkt, zijn er genoeg manieren om de Dag van de Ondernemer te vieren en te benutten.

Een manier om klanten te bedanken

Dit is een voorbereiding die je vandaag al kan doen om een ‘klantenwaarderingsemail’ uit te sturen:

– bedenk eerst wat je wilt doen (geven) om je bestaande klanten te bedanken voor hun vertrouwen. Het hoeft niet altijd in korting of voordelen te zijn. Een leuk kaartje kan al heel wat betekenen. Pas volledig naar eigen wens aan. Ik geef je hier enkel een voorzetje.
– Schrijf als onderwerpregel bijvoorbeeld: “Bedankt voor je steun! Geniet van een speciale verrassing van ons”
– De inhoud van je e-mail kan iets zijn zoals:

“Beste [klantnaam],
we willen je graag bedanken voor je voortdurende steun en loyaliteit aan [bedrijfsnaam]. Als blijk van onze waardering hebben we een speciale verrassing voor je!
[Kies bv:]
* Exclusieve Korting: Geniet van 20% korting op je volgende aankoop met de code DANKJE20. Deze code is geldig tot [datum]
* Bij je volgende bestelling voegen we een gratis [product/cadeau] toe als bedankje
* Ontvang als eerste toegang tot onze nieuwe collectie die binnenkort gelanceerd wordt
* Kom naar onze klantendag, winterBBQ of iets anders…
Volg ons op [sociale media kanaal] en schrijf je in voor onze [nieuwsbrief] om op de hoogte te blijven van exclusieve aanbiedingen, nieuwe producten en evenementen.
Nogmaals bedankt voor je steun”

  • gebruik de naam van de klant en andere persoonlijke details om de e-mail persoonlijker te maken
  • zorg ervoor dat de onderwerpregel de aandacht trekt en duidelijk maakt dat de e-mail een speciale verrassing bevat
  • doe iets dat enkel beschikbaar is voor je bestaande klanten
  • laat duidelijk merken dat je hun steun waardeert en dat je hen op deze manier wilt bedanken
  • voeg een duidelijke call-to-action toe, om ze aan te moedigen ook die actie te ondernemen
  • plan deze mailing op voorhand in. Zo hoef je je er de dag zelf niet druk in te maken.
  • Veel succes! 🙂

Zo val je op in een overvolle markt