De kracht van iemands naam, ook in marketing

“Sorry, ik ben zo slecht in namen!”  Al gehoord?  Of die uitspraak zelf al gedaan?

Als je 2 uur van je kostbare tijd aan iemand geeft, privé of zakelijk, dan is het bijzonder vervelend als hij of zij je op het einde te kennen geeft je naam al vergeten te zijn. 

We wuiven het glimlachend weg.  Maar toch voelt het vervelend.

Als je iemands naam al meteen vergeten bent, dan geeft de verontschuldiging dat je heel slecht in namen bent aan de ander aan dat je hem eigenlijk niet zo belangrijk vindt.  Je scoort er in elk geval geen goeie punten mee.  Zeker als het je meermaals voorvalt bij dezelfde persoon.

Mensen zijn soms zo trots op hun naam dat ze hun naam willen laten vereeuwigen.  Veel openbare bibliotheken en musea danken hun grootste en kostbaarste verzamelingen aan mensen, die de gedachte niet konden verdragen, dat hun naam zou vergeten worden.  Ook in kerken heb je gebrandschilderde ramen met daarin de naam van de schenker.

Hoe kan je namen beter onthouden?

Negen van de tien keer dat we aan een onbekende worden voorgesteld en er een korte babbel mee maken, weten we tegen de tijd dat we afscheid nemen al niet meer hoe hij of zij heet.

Napoleon III, dat was een keizer van Frankrijk lang geleden, maakte er een punt van om de naam van iedere persoon die hij ontmoette te onthouden.  Zijn techniek?  Als hij iemands naam niet goed had verstaan zei hij: “Pardon, ik heb uw naam niet verstaan.”  En als het een uitzonderlijke naam was vroeg hij: “Hoe spel je dat?”

Tijdens een gesprek kan je een naam een paar keer uitspreken en tegelijkertijd in gedachten een verband proberen leggen met bepaalde gelaatstrekken, het algemeen uiterlijk of met iemand die je kent die dezelfde naam heeft.  Of nog verder gaan en de naam eens opschrijven om er een visueel beeld van te krijgen.  Dat deed Napoleon ook.

Waar kan je de kracht van namen in je marketing inzetten?

1. aanbieden van gepersonaliseerde items

Je ziet het op colaflesjes, op sleutelhangers en alles wat hangt, ligt en staat in commerce.  Het personaliseren van items kan je omzet flink doen stijgen. Wil je eigen producten personaliseren maar heb je geen inspiratie? Ga eens naar een toeristen giftshop. Hier doe je heel wat ideeën op om je eigen producten een persoonlijke touch te geven, zelfs als je iets totaal anders verkoopt.

2. gebruik van voornamen in online aansprekingen

Je ziet het in mailings en in welkomstboodschappen van je online abonnement.  De geautomatiseerde persoonlijke aanspreking doet net dat tikkeltje meer.

Voordelen van personalisatie in marketing

  • personalisatie verhoogt het aantal doorkliks (CTR’s), Zo worden gepersonaliseerde e-mails vaker geopend dan generieke e-mails en dit geldt ook voor gepersonaliseerde banners en advertenties op sociale media.

  • mensen krijgen het gevoel dat je extra aandacht voor ze hebt en dat je de tijd hebt genomen om een persoonlijke email te schrijven (terwijl dat bij geautomatiseerde mailings eigenlijk niet zo is)

  • mensen voelen zich op die manier minder een nummer en krijgen meer sympathie voor je bedrijf/merk

  • mensen willen graag hun eigen naam vinden tussen de gepersonaliseerde items in je winkel. De mogelijkheid aanbieden om iets te kunnen laten personaliseren, voor zichzelf of een geliefde, kan een boost betekenen voor je omzet.

Het noemen van iemands naam heeft een magische uitwerking bij iedereen.  Vanaf de serveerster tot en met de koning.  Laat persoonlijk de uitdrukking “ik ben slecht in namen” zoveel mogelijk achterwege als je kunt, en in het zakenleven is de bekwaamheid tot het onthouden van namen een zeer waardevolle skill om te leren. 

In online marketing wordt personalisatie veelvuldig ingezet om mensen een beter gevoel te geven om zo tot betere marketingresultaten te komen. Marketeers bevestigen wel dat wanneer advertenties niet aansluiten bij de behoefte van de consument, de effectiviteit van personalisatie kan afnemen.