Social media burn-out, bestaat dat?

Naar het schijnt zijn kappers minder geneigd om het haar van hun eigen kinderen te kappen of kinesisten minder geneigd om hun eigen vrouw te masseren?

Als je van ’s morgens tot ’s avonds ondergedompeld wordt in de sociale media taken voor klanten, terwijl aan kinderen en andere mensen geadviseerd wordt het gebruik ervan sterk te verminderen uit mentale overwegingen, dan lijkt het mij dat een digitale burn-out voor social media professionals, wel degelijk een ding kan zijn.

En zelfs als je er (in mindere mate) voor je eigen bedrijf als ondernemer ermee geconfronteerd wordt, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het plaatsen van de social media posts, kan het best een uitdaging zijn.

Ik ken ondernemers die social media graag succesvol willen inzetten als reclamebron voor hun winkel of dienstverlening terwijl ze er, om welke reden dan ook, op persoonlijk vlak een hekel aan hebben. Dan kan ik mij voorstellen dat er heel snel uitstelgedrag komt onder het mom van ’te druk’ of ’te weinig inspiratie’.

Social media blijft een community building hulpmiddel in functie van je website en online funnel. Het mag geen doel zijn op zich om de tijd even te doden. Het is de bedoeling dat het een start is in de richting van iets anders. Wat is jouw doel eigenlijk met je social media activiteiten?

Ervaar je als professional voor je eigen bedrijf een chronische of acute vorm van ‘ik vind dit niet meer leuk’, dan geef ik je graag deze tips mee:

Stap 1: Trek het je niet aan

Niks moet. Herbekijk je basis:

  • Heb je een effectieve website en een helder beeld van je dienstverlening waarbij je het helder overbrengt via je kern, je website?
  • Heb je een (tijdelijke) andere vorm van met mensen over je zaak praten?
  • Krijg je vlot mensen in je zaak of op kantoor voor een verkoopsgesprek?
  • Zit je conversie (de omzet in nieuwe klant) bij dat verkoopgesprek goed?

Trek je dan geen schuldgevoel aan. Dat ze dat zelf doen.

Stap 2: Ga terug naar je passie

  • Zorg intussen voor een eenvoudige structuur en regelmaat in je bedrijf.
  • Werk aan een goede bedrijfsstrategie. Werk losse eindjes weg.
  • Ga voor een zalige klantenbeleving en focus op ambassadeurs maken.

Stap 3: Zorg goed voor jezelf

Met gezonde (onbewerkte verse) voeding zet je je geest op scherp. Al is het niet evident als je op vandaag kijkt naar onze beschikbare opties op vlak van eten. Ook elke dag 20 minuutjes rechtstreeks zonlicht in je ogen, naar buiten dus, zet naar het schijnt je interne klok op punt en op die manier gaat slapen makkelijker. En mocht je nog geen sport doen, dan is een minimale beweging zoals stretchen ’s morgens misschien iets om te proberen.

Stap 4: Kom terug

Niet omdat het moet, omdat iedereen het doet of omdat je buurman of de expert het zegt. Wel op je eigen tijd. Omdat jij een krachtige boodschap te vertellen en verspreiden hebt. Social media is nu eenmaal een goed hulpmiddel om heel veel mensen te kunnen bereiken. Misschien heb je intussen ook nieuwe ideeën en een heel nieuwe frisse kijk op de dingen na een welverdiende pauze.

In elk geval : ondernemen op het internet is niet iets dat je zomaar eens doet tussen de soep en de patatten. Je doet het met aandacht, met intentie, en met een krachtige boodschap als je een succesvolle langetermijnstrategie voor je bedrijf wilt hanteren . Daar komen discipline, volhouden en bijsturen bij kijken. En heb je even een pauze nodig, neem die gewoon.

Je kunt de wind niet veranderen, maar je kunt wel de zeilen bijstellen.

Aristoteles, een Griekse filosoof

Deel deze blog gerust als je vindt dat het anderen kan helpen.

Krijg het vertrouwen van je potentiële klant

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.