Onderneem jij zoals een parapluverkoper?

Een goede vriend van mij was op citytrip naar Pisa geweest. De prachtige stad in Toscane (Italië). Hij had genoten van de heerlijke keuken, de mooie wandelingen (hij is een echte wandelliefhebber) en het gezellige shoppen. Ik kon me zo voorstellen hoe hij daar rondliep… Met een smakelijk ijsje in de hand, een zonnehoed op zijn hoofd en een glimlach op zijn gezicht. In de smalle straatjes vol leuke souvenirwinkeltjes. En natuurlijk met de beroemde scheve toren op de achtergrond.
Maar toen vertelde hij me dat het weer niet zo mee zat. Het was vier dagen lang wisselvallig geweest. Een beetje regen, een beetje wind en niet echt warm. “Jammer, maar het mooie weer maak je uiteindelijk zelf natuurlijk”, zei hij.
We kletsten nog wat verder en toen zei hij iets over de parapluverkopers daar. Dat ze overal stonden te wachten op de regenbuien. En dat deed me denken aan die ene keer op de Gentse Feesten.
Het was een zonnige namiddag toen ik daar liep in Gent en plots kwam er een donkere wolk en een stortbui. Mensen renden naar alle kanten om een schuilplaats te zoeken en er was geen ontkomen aan. Je werd kletsnat tot op je vel! Ik had gelukkig net op dat moment een goede schuilplek gevonden: aan ‘het kleinste straatje van Gent’. En dat was vlak bij een stand van een parapluwinkel.
En toen zag ik het gebeuren. Ik zag de slimme verkoper een ingeving krijgen. Hij liep snel naar binnen en kwam even later terug naar buiten met een bordje: “sterke paraplu’s, tegen weer en wind bestand” (of iets in die trant). Ja, er waren ook flinke rukwinden op dat moment. 😉
Ik haalde meteen mijn portemonnee tevoorschijn om zo’n sterke paraplu te kopen. En ik was niet de enige met dat idee! Ik heb hem trouwens nog steeds die paraplu.
Waarom vertel ik je dit? Omdat die man van de parapluwinkel en al die andere verkopers in alle landen van de wereld één ding gemeen hebben: het zijn slimme ondernemers. Want ze zijn flexibel en ze spelen in op de onmiddellijke behoeften van klanten. Ze verkopen geen paraplu’s als de zon schijnt. Als het regent, staan ze klaar met hun aanbod.
Ben jij ook zo’n slimme ondernemer die kansen ziet en flexibel is op het juiste moment? Ik geloof van wel! En je kunt dit principe offline toepassen in je winkel en zeker ook online met je webshop of je website.
Zijn er bepaalde gebeurtenissen met als gevolg dat er meer vraag is naar jouw product? Dan kun je misschien bepaalde doelgroepen aanspreken/schrijven met een link naar je pagina en aanbod.
Ga er even voor zitten. Waar is er behoefte aan jouw product en waar kun jij mensen helpen op het juiste moment?
Als jij als ondernemer op het juiste moment een probleem kunt oplossen, dan wordt het ‘weer’ een stukje mooier…
Hoe goed is je internetmarketing?