Het beste social media kanaal voor je bedrijf

Elk platform heeft inderdaad zijn eigen stijl en trekt een bepaald publiek aan.  Om te weten welk social media kanaal je het beste gebruikt voor jouw bedrijf, helpt het om eerst je doelgroep een beetje beter te kennen.  En daarna neem je een koffie, overloop je de mogelijkheden, bepaal je een plan en kies je op basis daarvan eentje om mee te starten. Écht te starten.

Tip: begin met eentje en test het gewoon uit. Laat je bijstaan om de continuïteit en flow erin te krijgen en te houden.

Wat sterk kan helpen bij je keuze is bepalen wat je persoonlijke stijl en voorkeur is:

  • Kom je zelf graag in beeld en leg ik het graag visueel uit?
  • Hou je het meeste van schrijven?
  • Ben je creatief en creëer je graag mooie dingen?

En welk plan zal je hanteren?

  • een kanaal gebruiken om te adverteren en te posten en daarmee bezoekers te genereren naar je website of landingspagina? (aanbevolen)
  • of een kanaal gebruiken dat op zichzelf staat, zonder connectie met een website?

In elk geval is het interessant om een platform te kiezen waar je zelf ook achter staat.  Als je het bewuste platform zelf ‘haat’ (letterlijk zeggen sommige ondernemers mij dit), dan komt dat niet goed.  Omdat je zo onbewust dingen saboteert.  Voor jezelf of in een samenwerking met een social media kantoor.  En het gevolg daarvan is dat je je dan afvraagt waarom het niet voor je werkt… een vicieuze cirkel.  Zelf geloven in de vele mogelijkheden ervan en het bereik, is zeer belangrijk.  Open staan voor nieuwe ervaringen en uitdagingen.  Omdat die er zeker zullen komen…

De belangrijkste sociale-mediaplatforms:

FACEBOOK

Hoe gebruiken mensen Facebook? Om relaties op te bouwen en contact te houden met oude vrienden. Dit maakt Facebook een goed platform om een loyale achterban en enthousiaste ‘ambassadeurs’ op te bouwen.  Professioneel adverteren op Facebook kan al voor een heel klein budget en is bijzonder interessant voor kleine zelfstandigen omdat je er een enorm en gericht bereik mee kan krijgen.

YOUTUBE

Hoewel YouTube meer dan twee miljard gebruikers heeft, reikt het bereik veel verder. Omdat je niet hoeft aan te melden als gebruiker om inhoud op YouTube te bekijken. Als gevolg hiervan is YouTube een van de grootste zoekmachineplatforms. Veel van deze zoekopdrachten zijn voor ‘How To’-video’s. Bedrijven in de dienstverlenende sector die dit soort inhoud kunnen aanbieden, werken goed op dit platform, samen met lifestyle- en educatieve video’s.  Vaak in combinatie met een of meerdere verkooppagina’s op hun website, artikelen in een webshop of aangevuld met partner-links.

TWITTER

Om naamsbekendheid voor je merk op te bouwen is dit een goed platform.  Twitter gebruikt hashtags.  Door hashtags te zoeken, kun je leren waar mensen het over hebben.  Twitter kan inzicht bieden in welke onderwerpen ‘trending’ zijn en het wordt vaak gebruikt door nieuwszenders om verhalen te vinden. Je geeft er een ​​publiek realtime updates mee, gecombineerd met offline betrokkenheid kan het interessant voor je zijn.

PINTEREST

Pinterest wordt gebruikt voor het opslaan van inhoud door foto’s of video’s te ‘pinnen’ op een virtueel prikbord. Voornamelijk gedomineerd door vrouwelijke gebruikers voor het pinnen van recepten, stijlideeën, opvallende foto’s en doe-het-zelf-ambachten. Je hebt hier sterke afbeeldingen nodig om gebruikers te betrekken. Voor detailhandels met sterk fotomateriaal en een strak plan is het interessant.

LINKEDIN

LinkedIn onderscheidt zich als het platform voor een ouder en meer zakelijk publiek. De grootste gebruikersgroep zit in de leeftijd van 30 tot 49.  Het wordt meestal gebruikt om vacatures te zoeken en professioneel te netwerken. Als gevolg hiervan is het platform nuttig voor het genereren van B2B-leads, algemeen netwerken en het werven van medewerkers.

INSTAGRAM

Instagram is snel groeiend en vooral onder een jong publiek. Net als Pinterest vertrouwt Instagram op foto’s of video’s voor gesprekken. Als gevolg hiervan werkt dit platform heel goed voor visuele bedrijven in kunst, voeding, detailhandel en schoonheid. Het is een handig platform voor het genereren van leads en het vraagt een andere aanpak dan Facebook.  De twee zijn wel handig te combineren, ook wat betreft adverteren.

TIKTOK

TikTok staat bekend om zijn korte video’s en is sterk groeiend. Net als Pinterest en Instagram is TikTok het beste voor visuele bedrijven zoals kunst, voeding, detailhandel, schoonheid en sommige dienstverlenende bedrijven. TikTok heeft een zeer jong doelpubliek. Het platform is handig als je je wil richten op de leeftijdsgroep van 18-24 jaar en het opbouwen van naamsbekendheid.

Waar het bij sociale media vooral om gaat is: gooi op regelmatige basis je vislijn uit, dan heb je het meeste kans op het vangen van een vis.  Ongeacht op welke manier je je lijn uitgooit of welke vijver je gekozen hebt.  Kom je naar buiten, dan heb je kans op succes. 

En een social media kanaal is daarvoor het ideale hulpmiddel.

Wie niet vist is gezien.

Zo kan ik je helpen

Of zit je met een vraag?