Wat deze Turkse man mij leerde over marketing en websites

Een paar jaar geleden toen ik op reis was, gebeurde er iets dat ik tot op vandaag ben blijven onthouden.
Het was 30+ graden en ik liep op een drukke overdekte zuiderse markt. Overal zag ik zo goed als dezelfde producten en de verkopers riepen tegen elkaar op. Drukte en ambiance. Er hing een speciale sfeer. Ik wou graag een speciale kruiden, maar ik vond het lastig om tussen al het volk door een kraampje uit te kiezen. Omdat ze allemaal hetzelfde aanboden vond ik het zeer moeilijk om te kiezen.
Drukte, hitte en keuzestress.
Toen ik het eigenlijk al had opgegeven en richting uitgang wandelde zonder koopwaar, was er één verkoper die mij plots tegenhield.
Eerst zag ik zijn schoenen, en ik keek op en zag een brede vriendelijke glimlach. Toen we oogcontact maakten had hij zijn wijsvinger in de lucht. Hij keek naar zijn vinger in de lucht. En automatisch deed ik hetzelfde. En zonder een woord te zeggen, maakte hij op een grappige manier een denkbeeldige lijn door de lucht richting ingang van zijn winkeltje.
Alle drukte rondom mij viel ineens weg.
Ik was tegelijk geschrokken en verrast en ik stapte bijna automatisch zijn winkeltje binnen met een glimlach op mijn gezicht.
Na de standaard uitwisselingen zoals ‘where are you from’ was het ijs helemaal gebroken. Hij vertelde mij vol enthousiasme over zijn spullen en ik kwam alsnog buiten met hetgeen waarvoor ik was gekomen. Ik was helemaal blij.
Alle verkopers die dag op de markt hadden zo goed als identieke producten uitgestald. Het was die ene die mij tegenhield op een verrassende manier die mij tot klant heeft gemaakt.
Met je website is het net hetzelfde. Je product of dienst is wellicht uitstekend. En je hebt ook alles technisch op orde.
Elke website en elke webshop roept dat ‘ie de beste is.
Hoe krijg je een voorbijganger (bezoeker) dan zover om bij jou te kopen en/of contact op te nemen en niet bij die andere?
Daarom is het belangrijk om mensen te laten schrikken, hen te laten halt houden, hen de voordeur en de eerste stap te tonen.
De ondernemer die dit bereikt met zijn website maakt de sprong naar een succesvolle online business.
Na het laten bouwen van een nieuwe website komt het succes niet zomaar uit de lucht gevallen… Zet de stap van ‘website visitekaartje’ naar goed lopende online business.
Want wat ben je met een website, als die er gewoon staat en verder niks voor je doet?
Ondernemers met een succesvolle website (eentje die meer klanten, omzet en naambekendheid genereert) geven extra aandacht aan een systeem. Een systeem om hun bezoekers om te toveren in leuke trouwe klanten. Iets dat veel verder reikt dan de ‘vrienden en familie’ groep op social media.

Ontdek je online marketing strategie op maat, aan de hand van de internetmarketing blauwdruk, voor meer naambekendheid en klanten.