3 effectieve manieren om leads te genereren voor jouw bedrijf, wat je zelf kan doen + video
Wil jij meer leads genereren voor jouw bedrijf? Dan ben je bij Beels.be aan het juiste adres!
Het genereren van waardevolle leads is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Of je nu een kleine startup bent of een gevestigde naam in de markt, een continue stroom van gekwalificeerde leads is de sleutel tot groei en winstgevendheid. Veel ondernemers denken bij leadgeneratie automatisch aan adverteren, maar dit kan een dure grap zijn als je basis niet op orde is. Zorg er eerst voor dat je website en marketingstrategie optimaal zijn ingericht.
Op deze manieren kan je de instroom van kwalitatieve leads verbeteren:
Stap 1: de basis
Zorg ervoor dat de basis goed op orde is voordat je begint met adverteren, anders gooi je geld weg. Optimaliseer je website door een ideale klant oefening te doen en verbeter vervolgens je teksten, foto’s, video’s, structuur, SEO en call-to-actions. Als je hierbij hulp kan gebruiken, laat het mij weten
Stap 2: leadgenerator
Veel bedrijven richten zich tegenwoordig nog te veel op het plaatsen van content op social media, waarbij ze al hun waardevolle inhoud daar delen. Kies voor een andere aanpak: plaats eerst al je waardevolle inhoud op je website, afgestemd op je ideale klant, en deel deze pas later op social media.
Zet ook een leadgenerator op je website en bouw bijgevolg aan een e-maillijst van geïnteresseerde klanten en prospecten. Ik werk samen met jou graag je ideale leadgenerator uit
Stap 3: leads genereren met slim adverteren
Weet je aan wie je je moet richten, zit je basis goed, heb je een leadgenerator en een concreet aanbod waar klanten JA op kunnen zeggen? Prima! Dan kan je nu starten met adverteren.
Je kan advertenties splittesten om slim met je budget om te gaan. Een van mijn favoriete bezigheden en dus ook waar ik je graag mee help 🙂
Splittesten, ook wel A/B-testen genoemd, is een effectieve manier om je advertentiestrategie te optimaliseren. Door twee of meer varianten van een advertentie te maken en deze tegelijkertijd te testen, kun je zien welke versie het beste presteert. Dit kan variëren van verschillende koppen en afbeeldingen tot call-to-actions en landingspagina’s of doelgroepen. Door continu te testen en te optimaliseren, kun je je advertentiebudget efficiënter inzetten en betere resultaten behalen. Het is een slimme manier om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep en om je ROI te maximaliseren.
En doe zoals Jan (lees hier zijn verhaal)
Jan is een hardwerkende West-Vlaming met nog een en ander van dromen. Hij is rond de 48 jaar en heeft al een paar jaar een normaal draaiende zaak in de streek.
Maar het mag meer zijn.
Zijn website, die heeft hij al een paar keer laten herbouwen. Dat kostte hem intussen een paar duizenden euro’s.
Hij heeft dat laten doen omdat hij bij elke nieuwe versie niet echt de resultaten zag die hij wilde. Hij wilde meer offertes kunnen maken op een maand, en hij wilde meer volk zien in de zaak. Want hij wist, eenmaal in de toonzaal = gegarandeerd een nieuwe klant.
Ook de maandelijkse 500 euro die hij betaalde aan de Google Adwords firma (advertenties) en bijhorende resultaten waren eerder teleurstellend. De Facebook advertentie leads die tussen de 14 en soms 100! euro kostten per lead, gaven contactgegevens die ‘van niks wisten’ of nooit de telefoon opnamen.
Een dure grap.
Jan was er van overtuigd dat zijn ideale klant ‘iedereen’ (alle particulieren) binnen een straal van 30 km was. Gelukkig stond hij open voor een nieuwe invalshoek om het eens anders aan te pakken. En zo deed ik samen met Jan bij de start alvast de ideale klant oefening.
Altijd heel fijn, dat moment dat ik dat licht in de ogen zie. Het moment dat ik zie dat mijn klant iets herkent. Het AHA moment. Daar krijg ik zelf ook heel veel extra energie uit.
Jan kreeg op dat moment een helder beeld van zijn ideale klant.
En hij begon ook een rode draad te zien in de meeste klanten die zijn toonzaal al hadden bezocht. Hij kon ze nu indelen in specifieke groepen, en hij kon zijn communicatie op website en social media op die manier sterk verbeteren. Hij kon ook op een heel andere manier een verkoopgesprek aanpakken. Vooruitziender.
De contactaanvragen die nu binnen komen bij Jan, via het advertentiewerk die we samen aan het uitwerken zijn, zijn opvallend anders van kwaliteit. Het zijn er iets minder dan bij zijn vorige samenwerkingen, maar met veel meer potentieel. Kwaliteit boven kwantiteit en veel gerichter. En nu voor een fractie van de marketingkost (veel interessanter). De contacten zijn niet meer zo ‘koud’ of ongeïnteresseerd en Jan krijgt niet meer de vraag ‘wie ben jij eigenlijk?”. Op lange termijn betekent dat veel meer rendement.
Ik doe samen met Jan aan advertentie splittesten, en Jan zelf heeft nu de teugels in handen om dingen uit te proberen, om zelf cijfers te kunnen interpreteren en beslissingen te nemen in zijn advertenties. Hij is niet meer afhankelijk terwijl hij niet meer tijd kwijt is dan anders.
Elk van deze contacten die Jan nu benaderd met zijn opvolging, die we samen hebben uitgewerkt, komen effectief veel vlotter naar de toonzaal of vragen vlotter een concrete offerte.
Dat is meer dan een geslaagde opzet.
En het mooie voor Jan is: dit is een aanpak die hij nog voor jaren kan verder gebruiken en uitbreiden. Nu zit hij nog maar aan de basis, waarvan het verschil nu al duidelijk merkbaar. Wat gaat dat geven over een jaar of twee jaar in zijn jaaromzet…
De 500 euro Google Adwords, daar heeft hij nu de keuze in. Ofwel gaat hij met deze nieuwe informatie zijn campagnes slimmer laten aanpakken, ofwel gebruikt hij zijn 500 euro voor iets dat nog meer rendeert.
En zijn Facebook advertenties? Die lopen gewoon netjes verder, en brengen de resultaten waar hij vorig jaar alleen maar kon van dromen.
Hier zijn een paar dingen die jij vandaag en volgende week kan proberen om zelf je basis te verbeteren:
– vraag een tevreden klant om een review (testimonial) te schrijven. Stuur gewoon een e-mail met de vraag om het naar jou te mailen. Plaats deze op je website en sociale media om vertrouwen op te bouwen bij nieuwe leads
– zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel professioneel en volledig is. Voeg een duidelijke profielfoto toe, schrijf een pakkende samenvatting en vermeld je contactgegevens
– neem pen en papier en maak een lijstje van alle contactmomenten tijdens de week waarbij je een nieuwe lead (met zijn contactgegevens) zou kunnen krijgen (op een netwerkevent, bij de bakker, bij je prospectie bel-uurtje, via je advertentie, via je leadgenerator, etc.)
– noteer ernaast op welke manier je elk type lead gaat opvolgen
– volg op 😉
– neem contact op met mij als je graag wil starten met leads genereren via advertenties of andere ondersteuning
Laat me weten hoe dat ging, via info@beels.be, en ik bezorg je constructieve feedback terug.
Alvast bedankt om te liken en deze blog te delen met je vrienden!