Hoe je meer klanten aantrekt met je webshop in 2024

Je hebt een prachtige webshop gemaakt waar je trots op bent. Je hebt veel tijd en energie gestoken in het ontwerpen van je producten en het schrijven van je teksten. Maar hoe komt het dat je zo weinig verkoopt? Waarom blijven de bezoekers weg of klikken ze niet door naar je winkelwagen?

In dit artikel geef ik je verschillende webshop tips: waarom je webshop niet goed verkoopt en hoe je dat kunt verbeteren.

Ben je misschien iets te opdringerig of net iets te passief?

Een veelgemaakte fout is dat je te hard probeert om je producten te verkopen. Je gebruikt schreeuwerige slogans, spamt je volgers met promoties en kortingsbonnen, of herhaalt steeds dezelfde boodschap: “Koop nu!”. Helaas werkt dat averechts. Mensen houden niet van reclame die hen onderbreekt of irriteert. Ze willen graag waarde krijgen, niet alleen een verkooppraatje.

Aan de andere kant, als je nooit om de verkoop vraagt, zul je ook weinig resultaat zien. Mensen hebben soms een duwtje in de rug nodig om tot actie over te gaan. Ze willen weten wat de voordelen zijn van je product, wat de garanties zijn, en hoe ze kunnen bestellen. Als je dat niet duidelijk maakt, kunnen ze makkelijker afhaken of zelfs vergeten dat je bestaat.

De kunst is om een balans te vinden tussen informeren en overtuigen. Geef regelmatig waardevolle informatie aan je potentiële klanten, zonder te pushen. Bouw een relatie op met hen, laat zien dat je hun problemen begrijpt en dat je een oplossing hebt. En vraag dan op het juiste moment om de verkoop, met een duidelijke en aantrekkelijke call-to-action.

Praat je misschien tegen het verkeerde publiek?

Een andere reden waarom je webshop niet goed verkoopt, is misschien dat je de verkeerde doelgroep aanspreekt. Je kunt nog zo’n geweldig product hebben, maar als je huidig publiek er geen behoefte aan heeft, zal je minder verkopen.

Daarom is het belangrijk om te weten wie je ideale klant is. Is er een markt voor jouw product en waar zit die markt? Is die markt ook bereidt om ervoor te betalen? Hoe bereik je ze en spreek je ze aan?

Om dat te ontdekken, moet je onderzoek doen naar je markt. Stel vragen als: “Wat verkoop ik precies?”, “Wat lost mijn product op?”, “Wat zijn de kenmerken van mijn ideale klant?”, “Waar hangt mijn ideale klant uit?”, “Wat zijn de pijnpunten en verlangens van mijn ideale klant?”.

Is je webshop misschien minder gebruiksvriendelijk?

Soms ligt het probleem niet bij je product of je doelgroep, maar bij je webshop zelf. Als je webshop niet gebruiksvriendelijk is, kan je veel potentiële klanten verliezen. Mensen hebben weinig geduld en aandacht op het internet. Ze willen snel en makkelijk vinden wat ze zoeken, zonder obstakels of frustraties. Intussen zijn we helaas ook geconditioneerd om alles subito presto en zonder problemen te ontvangen…

Daarom is het belangrijk om je webshop te testen op verschillende aspecten, zoals:

  • Design: Is je webshop aantrekkelijk, overzichtelijk en professioneel? Past het bij je merk en je doelgroep? Is de inhoud consistent en duidelijk?
  • Navigatie: Is het gemakkelijk om in je webshop te navigeren? Kunnen mensen snel vinden wat ze zoeken? Heb je een goede menustructuur, zoekfunctie en filteropties?
  • Responsiviteit: Is je webshop geschikt voor verschillende apparaten, zoals desktops, laptops, tablets en smartphones? Past het zich automatisch aan aan het schermformaat en de resolutie?
  • Snelheid: Is je webshop snel genoeg? Laadt het binnen enkele seconden? Heb je geen overbodige of zware elementen die de laadtijd vertragen?
  • Checkout: Is je checkout proces eenvoudig en veilig? Vraag je niet te veel of te weinig informatie? Bied je verschillende betaalmethoden aan en informeer je goed over de verzending? Heb je een duidelijke bevestiging en bedankpagina?

Als je twijfelt over een van deze aspecten, laat je webshop dan nakijken door een professional. Een kleine aanpassing kan al een groot verschil maken in je resultaten.

Krijg het vertrouwen van je potentiële klant

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Onderneem je misschien te weinig actie?

Heb je de onderliggende overtuiging dat eenmaal je een mooie webshop hebt, dat de klanten vanzelf zullen komen? In onze huidige snel veranderende wereld is actie meer dan ooit het sleutelwoord. Je moet actief werken aan het promoten van je webshop, het aantrekken van bezoekers, het opbouwen van vertrouwen, en het stimuleren van herhaal-aankopen.

Er zijn verschillende manieren om dat te doen, zoals:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Dit houdt in dat je je webshop optimaliseert voor de zoekmachines.
  • Sociale media marketing: Dit houdt in dat je sociale media platforms gebruikt om je webshop bekend te maken. Dit doe je door waardevolle content te delen, advertenties te maken, reviews te verzamelen, interactie aan te gaan met je doelgroep, verkeer naar je webshop te genereren.
  • E-mail marketing: Dit houdt in dat je een e-maillijst (databank) opbouwt, nieuwsbrieven verstuurt waar mensen echt naar uitkijken en lezen, en automatische campagnes instelt . Dit doe je door te werken met een gratis weggever, en hen vervolgens op de hoogte te houden met informatie die hierop verder bouwt, en een e-mailmarketing strategie toe te passen.
  • Mond-tot-mond reclame: Dit houdt in dat je klanten zo tevreden maakt dat ze jouw webshop aanbevelen aan anderen, zowel mondeling als online. Dit doe je door een uitstekende service te bieden, klantloyaliteit te belonen, en aanbevelingen te stimuleren.

Op vandaag mag je niet meer verwachten dat de verkoop zomaar vanzelf komt. Je moet actief werken aan het verbeteren van je webshop en het vergroten van je zichtbaarheid. Een online marketingstrategie op maat van je bedrijf is hiervoor noodzakelijk.

Conclusie van de webshop tips

Als je webshop niet goed verkoopt kan dat verschillende redenen hebben. Misschien ben je iets te opdringerig of te passief in je verkoopstrategie. Of richt je je op de verkeerde doelgroep en gebruik je de verkeerde zoekwoorden. Of wie weet is je webshop niet gebruiksvriendelijk of snel genoeg. Of misschien doe je gewoon te weinig om je webshop te promoten.

Gelukkig kun je al deze problemen oplossen met een beetje onderzoek, analyse en actie.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je verkoop? Plan een vrijblijvend gesprek in.