Hoe bepaal je jouw ideale klant voor je marketing?

Wanneer je aan een (startende) ondernemer vraagt wie zijn doelgroep is, krijg je nog snel: ‘Een beetje iedereen’. Al weten we dat dat niet mogelijk kan zijn. Het is goed om ‘iedereen’ te beperken tot een kleinere groep. Een nichegroep. De grote schrik bij zelfstandigen is dat als ze dat doen, dat ze dan potentiële klanten mislopen. Te algemeen werken is meteen wel een van de mogelijke redenen waarom een website of webshop minder goed loopt of verkoopt.

Segmenteren

Stel je voor dat je een auto wilt kopen. Je loopt samen met de verkoper door de toonzaal. Hij stelt je geen enkele vraag over je specifieke behoeften en wensen. Hij toont sportwagens en mini’s en vertelt over de lederen stoelen en prachtige lijnen. Wanneer hij uiteindelijk de bestelbon bovenhaalt, zeg je: ‘Ik ben een vader van vier en ik wil een grote gezinswagen.’

Online is het net zo. Weet jij tegen wie je praat via je website?

Als een bezoeker op je website komt, wil je direct die klik maken. De afbeeldingen, titel, inhoud en aanzet tot actie zouden allemaal je specifieke bezoeker (onbewust) moeten triggeren.

Wie is jouw ideale klant?

Zelfs als je jouw volledig klantenbestand benadert, spreek je nog altijd telkens tegen één persoon. Het is de persoon aan de andere kant van het computerscherm.

Wie is die persoon?

Om dat te achterhalen kan je een paar persona / avatars uitwerken. Die hou je bij al je communicatie in het achterhoofd. Het zijn profielen van mensen uit je doelgroep. Het zijn de ideale profielen om klant te worden bij jou.

Als je met mij samenwerkt kom je heel gedetailleerd te weten wie je ideale klant is. We werken een aantal avatars uit. En we gaan met deze informatie verder werken. We passen content aan. Maken gerichte advertenties en we kunnen een veel betere leadgenerator maken.