Een goed gevulde social media pagina of meer aandacht aan je website?

Voel jij ook die druk om dag in dag uit je social media pagina’s gevuld te krijgen? Voor de meeste zelfstandigen is het regelmatig bijhouden van één bedrijfspagina, op Facebook of Instagram, al een voldoende grote uitdaging.

Je wil creatief uit de hoek komen, niet saai, niet te opdringerig, etc. En dan is er je website. Ziet die er nog steeds hetzelfde uit als een heel eind geleden?

Eerst meer aandacht besteden aan het verbeteren van je website? Of toch vooral de social media pagina uitbouwen?

Mijn antwoord illustreer ik graag aan de hand van deze vergelijking… een kleine zelfstandige die een extra hulp in dienst neemt. Dagen, weken, maanden investeert hij in opleiden, bedrijfsgeheimen worden soms onthuld en speciale technieken aangeleerd. Hij geeft zich volledig. Om op een zekere dag zijn gast hem te horen zeggen: “Sorry, ik neem ontslag, omdat ik nu zelf een bedrijf wil opstarten.”

Pijnlijk. En niet onherkenbaar.

Dat gevoel kan je ook meemaken met social media. Plots heb je geen toegang meer, of er stopt iets, enfin…je bent alles “kwijt”. Om welke reden dan ook.

Social media blijft een extern platform van een ander bedrijf.

Tenzij je had gewerkt met je eigen website als basis uitgangspunt.

Veel zie je: een statische website die jaren dezelfde blijft qua look en inhoud. En alle aandacht wordt gericht op social media.

De website wordt een beetje vergeten, niet geoptimaliseerd of statisch gehouden. Daardoor wordt er ook weinig opgebouwd qua SEO reputatie en blijft de positie in de zoekresultaten van Google na lange tijd nog steeds slecht.

Als je omdenkt en je vertrekt vanuit de website met je “acties”, dan kan het plaatje na verloop van tijd er helemaal anders (positief) uitzien.

Waar het voor velen dit is:

  • dingen worden op social media pagina geplaatst en er is geen link naar de website | website is statisch en er gebeurd verder niks mee en wordt een beetje vergeten

Kan het ook zo:

  • je website laten groeien qua waardevolle inhoud en een goede reputatie opbouwen | je social media gebruiken als handige tool in functie van je website

Daarom voor nu deze tips:

  • leg niet al je eieren in het mandje van social media
  • zet je waardevolle content eerst op je website, omdat het iets van jou is
  • en bekijk social media als een visvijver, een handig hulpmiddel en niet als doel op zich

Zo kan ik je helpen

Of zit je met een vraag?