Help! Waar wil ik staan binnen 5 jaar?

Het is een boeiende vraag die veel zelfstandigen bezighoudt. Vaak krijgen we deze vraag gesteld en kunnen er niet meteen een duidelijk antwoord op geven. Het is ook geen gemakkelijke vraag om zomaar tussen soep en patatten voor jezelf te beantwoorden. Er zijn verschillende invalshoeken om te overwegen als je je (online en offline) ‘business plan’ wilt maken.

business plan

Strak vijfjaren business plan

Sommige mensen werken graag met een strak vijfjaren business plan omdat het structuur biedt en helpt om duidelijke doelen te stellen en te bereiken. Dit kan vertrouwen opbouwen bij investeerders en stakeholders.  Dat zijn de ondernemers die het gewoon ‘weten’. 

Vrijheid, eigen regels en zelfexpressie

Maar soms weten we het niet (meteen).  Het kan zijn dat je zelfstandig geworden bent vanuit een gevoel van vrijheid, eigen regels bepalen en zelfexpressie. Dan run je je bedrijf meer op basis van passie en waarden. Op die manier kan je flexibel inspelen op kansen en uitdagingen. Deze aanpak kan leiden tot een authentieke en unieke bedrijfsvoering zodat je klanten aantrekt die zich met jou en jouw visie identificeren.

Als je dan de vraag gesteld krijgt: “Waar zie jij jezelf staan binnen 5 jaar?” , dan krijg je daar waarschijnlijk meer stress van dan iets anders. 

De valkuilen in deze aanpak zijn: van alles een beetje, te weinig structuur en teveel IN het bedrijf blijven werken.

Opties voor je aanpak

Je kunt inderdaad een gedetailleerd 5-jaren business plan maken met duidelijke doelen, structuur en mijlpalen. De eerste twee jaren kun je bijvoorbeeld focussen op het versterken van je marktpositie en het verhogen van de klanttevredenheid. Daarna kun je uitbreiden naar nieuwe markten of productlijnen. En uiteindelijk kan je marktleider worden in je niche en succesvol je bedrijf verkopen.

Of je kan de voorkeur geven aan de flexibele aanpak, waarbij je inspeelt op kansen en uitdagingen zoals die zich voordoen. De valkuil is dan wel dat je te veel IN je bedrijf aan het werken bent.

Of je kan een combinatie hebben van de twee, waarbij je aan de hand van een algemeen (slim) plan ruimte laat voor aanpassingen en improvisatie, waarbij je wekelijks een moment strategisch nadenkt over je volgende stap. Zo krijg je balans tussen structuur en flexibiliteit en stuur je bij waar nodig. 

Werken aan je bedrijf i.p.v. in je bedrijf

In het boek The E-Myth van Michael Gerber wordt het belang benadrukt van werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. Hij stelt dat veel ondernemers vastlopen omdat ze te veel bezig zijn met de dagelijkse operationele taken in plaats van strategisch te denken.

En Robert Kiyosaki verdeelt inkomstenbronnen in vier kwadranten: werknemer, zelfstandige, bedrijfseigenaar en investeerder. Hij moedigt aan om te streven naar de kwadranten van bedrijfseigenaar en investeerder, waar je passieve inkomsten kunt genereren en financiële vrijheid kunt bereiken met een schaalbare structuur.

Internetmarketing blauwdruk

Het is belangrijk om een balans te vinden tussen gekende structuur en flexibiliteit. Een strak vijfjaren (online en offline) business plan kan je helpen om duidelijke doelen te stellen en investeerders aan te trekken, maar als je in de stress geraakt bij die vraag dan is een andere benadering zeker OK.  We zijn allemaal anders en dat maakt ons uniek.

De internetmarketing blauwdruk die ik gebruik bij klanten is voor iedereen gelijk, maar de invulling is telkens uniek. Want jij bent uniek.

Ik ga dan eerder de vraag herformuleren, van ‘Waar zie jij jezelf staan binnen 5 jaar?” naar: “Hoe zou je ideale dag eruit zien?” of  “Waar krijg jij energie van?” of “Welke taken zou je direct willen laten vallen mocht geld geen probleem meer zijn?”

En ook: “Met welk type klanten zou je graag werken of niet werken?”

Als ik dus spreek over ‘welke zijn jouw persoonlijke en professionele doelen?’, dan gaat het eerder over ‘Wat wil jij écht bereiken met je marketing?’. Wil je een rij klanten zien aanschuiven tot buiten in de straat, aangesproken worden in de supermarkt omdat men jou herkent van op het internet, of gewoon meer tijd doorbrengen met vrienden en familie?

Of is het altijd een droom van je geweest om in een ander land te wonen en een nieuwe cultuur te ervaren?

En van daaruit krijg je jouw unieke (online en offline) business plan.

Hier zijn een paar dingen die je vandaag kan proberen:
– mocht geld geen probleem zijn, hoe zou jouw ideale dag er dan uitzien?
– waar wil je graag echt mee bezig zijn en wat wil je onmiddellijk laten vallen?
– waarvan gaat jouw hart sneller slaan?

Laat me weten hoe dat ging, via info@beels.be, en ik bezorg je constructieve feedback terug.
Alvast bedankt om te liken en deze blog te delen met je vrienden

Ontdek hier hoe je meer contacten (leads) krijgt via internet en zo meer offertes kunt maken: klik hier