Wie is mijn ideale klant? [2024]

Wanneer ik aan een (startende) ondernemer vraag wie zijn ideale klant is, krijg ik snel: ‘Een beetje iedereen’. Of ‘alle particulieren in een straal van 30 km’ Al weten we dat dat niet mogelijk kan zijn. Het is goed om ‘iedereen’ te beperken tot een kleinere groep. Niet per sé niche, wel kleiner.

Schrik om te specifiek te zijn

De grote schrik bij zelfstandigen is om te kiezen. Omdat ze dan misschien andere potentiële klanten mislopen. Kiezen is verliezen, zeg maar. Ik kan je uit ervaring meegeven dat je ook nog steeds die anderen zult blijven aantrekken. Te algemeen werken is een van de redenen waarom een website of webshop minder goed loopt of verkoopt.

Weet tegen wie je praat

Als een bezoeker op je website komt, wil je direct die klik maken. Trigger je bezoeker (onbewust) met aangepaste afbeeldingen, titels, teksten en call to actions.

Je ideale klant is één persoon

Dat is die persoon aan de andere kant van het computerscherm. Om te achterhalen wie dat is kan je jezelf een paar standaard vragen stellen. Over zijn of haar leeftijd of interesses.

Ga dieper en analyseer normen en waarden

Als je met mij samenwerkt kom je heel gedetailleerd te weten wie je ideale klant is. Op een veel dieper niveau. En we werken op basis van de verkregen informatie je volledige online marketingstrategie uit. Website titels, teksten in je website, gerichte advertenties, blogs op maat voor meer impact, een goede eigen leadgenerator, aangepaste salespages enz. Alles hangt aan elkaar.

Een belangrijk inzicht over de ideale klant

Heb je ooit gemerkt dat jouw beste klanten vaak dezelfde waarden en normen delen als jij? Dat is geen toeval. Wat je uitstraalt, trek je aan. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik zie het keer op keer in de praktijk.

Wanneer een ondernemer ineens echt voelt wat hij wil bereiken met zijn marketing, en hij is in staat om zijn buikgevoel onder woorden te brengen, vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Hij merkt het direct, ik zie het licht in zijn ogen. Hij ontdekt dat zijn ideale klant al die tijd al in zijn toonzaal kwam en dat hij alleen maar zijn communicatie hoeft te finetunen. Of hij beseft waarom hij al die tijd tegen een onzichtbare muur praatte op het internet en waarom het niet vooruitging.

Leer jezelf kennen als ondernemer

Je ideale klant leren kennen, is eigenlijk jezelf leren kennen als ondernemer.

Benieuwd hoe jij jouw ‘ideale klant’ beter kunt aantrekken? Ik beloof je dat we niet rond een kampvuur liedjes gaan zingen. 😉

Wat ik voor je kan doen

Neem contact op voor vrijblijvend meer informatie over het Online Businessplan

In mijn programma ‘Online Businessplan’ krijg je:

  • online bedrijfsstrategie maatwerk (ook voor starters)
  • ideale klant glashelder (dit wordt genegeerd door 90% van je concurrenten)
  • op maat uitgewerkte internet marketing funnel
  • concreet uitgewerkt aanbod waar mensen JA op zeggen (zowel voor producten als diensten)
  • of kies voor het praktijktraject van 4 maanden

Ontdek hier hoe je meer contacten (leads) krijgt via internet en zo meer offertes kunt maken: klik hier